London gr + Chase & StatusDe combinatie muziek en dans is denk ik net zo belangrijk als de ontdekking van vuur, het wiel of hummus. Al jaren vragen collega’s en vrienden aan mij welke muziek ik ontdekt heb of wat mij inspireert om dans op te maken voor lessen, choreografieën, maar ook voor niet-dans gerelateerde gekkigheid. Deze keer raad ik jullie de geweldige London Grammar en Chase & Status aan. Enjoy!

london-grammar-if-you-wait-album-art digitalspy.co.ukLondon Grammar – If you wait
Wat sommige mensen niet weten is dat BBC radio (belangrijkste Engelse radio-omroep) jaarlijks hun verwachting uitspreekt over wat the next big thing van het nieuwe jaar zal zijn. Ze hebben ook voor dit jaar gelijk, want mijn huidige obsessie, naast Tony Chocolonely Hazelnoot (lord have mercy), is absoluut London Grammar. De muziek is het beste te omschrijven als mellow, dramatisch, verhalend en ronduit prachtig. De stem van zangeres Hannah Reid is zo diep en teer tegelijk als die van Florence & the Machine, waar de muziek me ook wel het meest aan doet denken, maar dan gemengd met the XX (ook een absolute aanrader). Het album is, vooral door Hannah’s stem, heel dromerig, maar zonder dat het zijn hit-potentie kwijtraakt, want daar staat dit album vol van.

London-Grammar-press-pic-Voor wat bruikbaar
Dit zijn natuurlijk maar een paar ideeën, maar ik denk dat je deze muziek vooral voor choreografieën in de richting modern, modern-jazz en klassiek ballet (dit laatste zou ik erg benieuwd naar zijn) kunt gebruiken. De meeste nummers hebben een duidelijke beat, zonder dat het daardoor ‘harde’ muziek wordt. Ik denk dat de tekst van de nummers simpelweg schreeuwt om lyrical combinaties. Het enige wat dit album mist zijn meer up-tempo nummers, behalve Metal & Dust blijft de flow van het album redelijk hetzelfde. Persoonlijk hoogtepunt was toch wel de ontdekking van de cover van Nightcall, een nummer van de soundtrack van mijn favoriete film Drive. Had even een brokje toen ik dat nummer voor het eerst afspeelde.

Wanneer niet luisteren
Als je op zoek bent naar muziek voor een Thunderdome reünie, als je niet houdt van muziek als Florence & the Machine, the XX en alle soorten muziek waarbij je geraakt zou kunnen worden. Een agressieve fist-pump achtige dans lijkt me redelijk onmogelijk, dus mocht je daar zin in hebben, sla dit dan even over. Alle After Forever en Born from Pain fans zullen dit album te slap vinden, maar ach die lezen mijn blog waarschijnlijk toch niet :).

Hoogtepunten van het album
Wasting my Youg Years, Hey Now, Sights en Strong.

Dansinspiratie met London Grammar:


Chase & Status – Brand New Machine
Wat heb ik toch met Engelse artiesten? Het steengoede duo Chase & Status komt ook uit de UK en mein himmel wat is en blijft dit toch een steengoede act. Mijn eerste jaar op de dansacademie ontdekte ik dit drumm&bass en dubstep diamantje en ze zijn inmiddels wereldwijd goed bekend. Heb hun meerdere keren live gezien, geweldig. Vooral de gemiddelde festivalganger weet dat als Chase&Status op het programma staat het laatste schone shirt en onderbroek naar de knoppen zal gegaan. Zweten, springen, gillen, dansen, ja hun muziek vraagt om helemaal uit je pan te gaan en te vergeten wat je achternaam is. Kunnen we dat af en toe ook gebruiken in een dansles? Yes please.CS-Front-444x444 via chaseandstatus.co.ukEind vorige jaar kwam hun nieuwe album Brand New Machine uit en dit is van begin tot eind een goudmijn voor de naar inspiratie snakkende danser die wel iets meer wil dan het standaard emotionele, lyrical dansje maken. Het album staat vol harde beats tot in perfectie gemixt zonder dat het album gelikt klinkt. Het staat buiten kijf dat als je houdt van dubstep, UK garage, grime en eigenlijk al het elektronische geweld wat uit Engeland komt, je hartje hiervan sneller gaat kloppen. Chase & Status laat zich duidelijk ook beïnvloeden door rock, hiphop/rap en Jamaicaanse muziek. Bubbling en reggae beats vliegen je af en toe nogal sexy om en door je oren.

chase-and-status_bw mixmag.netVoor wat bruikbaar
Er zitten veel tempowisselingen in het album, maar in principe zijn alle nummers redelijk up-tempo, perfect om de gemiddelde dansles een beetje (heel veel) meer spice te geven. Denk dat dit album erg bruikbaar is voor choreografieën maken, ongeacht de stijl (heb ik zelf ook al een aantal keer gedaan) en voor hiphop, streetdance, modern, floorwork en (gewaagde) jazz lessen. De nummers Pressure, Count on Me en Blk & Blu heb ik onlangs erg succesvol (al zeg ik het zelf) ingezet. Chase & Status weet met dit album een perfecte mix te leveren tussen nummers met hit-potentie (minder hard, meer Disclosure achtig, poppy) en nummers voor de meer avontuurlijke, zeg maar gerust duistere danser. Net als Disclosure is de trend om jaren ’90 (acid) House muziek te mengen met hedendaagse beats erg hoorbaar. Soms luister ik dit album en verwacht ik dat ik elk moment iemand hoor zingen “you got to show me love!”. Mooie tijden waren dat.

Wanneer niet luisteren
Dit is geen lief album, verre van zelfs. Ben je meer van muziek van Jewel, vind je ‘beats’ van Justin Timberlake al redelijk extreem en hou je van One Direction dan zul je waarschijnlijk toe zijn aan een Pacemaker na het beluisteren van dit album. Muziek voor een romantisch Valentijnsdiner? Doe maar niet.

Hoogtepunten van het album
Heaven Knows, Pressure, Count on Me en Breathing.

Ken jij deze artiesten al? Wat vind je ervan?

facebooktwittergoogle_pluspinterest

Laat een reactie achter