27. maart 2014 · 2 comments · Categories: Health

Pointeshoes & Ice cream. Photo via blisstreeNeem jij een groene smoothie, een cracker met kaas of een bak Chocopops als ontbijt? Zit je voor je dansles of optreden volop aan de vlammetjes met chilisaus of werk je een paar kilo volkoren pasta weg? In navolging van mijn ontdekking van drie verschillende kledingtypes onder dansers, werd ik ook aan het denken gezet over onze eetgewoonten. Nu zijn daar ook gigantische verschillen te ontdekken, dansers zijn natuurlijk net gewone mensen toch? Zo onderscheidde ik de Groene Gek, de Tussenin en de Snaaiert. Welk type ben jij? 
Ballerina diet via grubstreet.comAls je danst, of het nou je beroep is of niet, is je voeding ontzettend belangrijk. Laat ik er ook maar meteen bij zeggen dat eigenlijk iedereen die een lichaam en enigszins werkende organen heeft eigenlijk wel bewust met voeding om moet gaan. Want hoe je het ook wend of keert, je voeding bepaalt voor een erg groot gedeelte hoe je je voelt (mentaal en fysiek) en hoe je presteert. En precies dat laatste, de prestatie, is wat wij dansers altijd willen verbeteren. Toch heb ik het al vaak genoeg meegemaakt dat ik een grauw uitziende danser (type slons) naast me los zag gaan op een bak Quinoa (spreek uit als kien-wha) met granaatappelpitjes en andere gezonde terreur erin, terwijl ik twijfelend, maar oh zo genietend een KitKat op Olympische snelheid naar binnen aan het werken was. Mijn ontbijtInmiddels weet ik wel beter (zie hierboven) en kan ik eigenlijk wel aandelen gaan nemen in gebroken lijnzaad, pompoenpitten en andere gênante dingen waar ik dol op ben geworden. Dit is mijn standaard ontbijt van de afgelopen maanden (nerd-alert!) : Suikervrije muesli, haverzemelen, ongezouten noten, gebroken lijnzaad, pompoenpitten, vetvrije Griekse yoghurt en een glas kokoswater of troebele appelsap. Het klinkt misschien zum kotsen, maar dit ontbijt werkt voor mij ontzettend goed! Geeft me energie, zorgt dat ik een lange tijd geen trek heb en is licht verteerbaar.
Anyway, groenten zijn nog nooit zo hip geweest, de hippe kookboeken en groene smoothie recepten vliegen je om de oren en zo is er ook bij mij thuis ruimte gekomen voor zoete aardappel, pastinaak, kilo’s spinazie en vrachtwagens vol fruit. Maar dat geldt absoluut niet voor iedereen..

Smoothie, via Flickr - Neto GonzálezDe Groene Gek
Laat ik maar meteen beginnen met een excuses voor iedereen die bij deze categorie hoort. Je bent niet gek hoor. Je bent gewoon extra bijzonder met je eetgedrag. Mijn ervaring hiermee is dat het slons type erg bezig is met gezonde voeding en zo zitten daar veel Groene Gekken bij. Ze hebben misschien wel het uiterlijk van een atletische zwerver, maar staan ondertussen elke week in de bio-winkel heel serieus hun dingetje te doen. Ultieme gezondheid staat voorop en dansers van de meer moderne/klassieke stijlen reken ik zonder schroom tot deze groep. Waar kun je een Groene Gek dan eigenlijk aan herkennen? Ten eerste aan groene smoothies, veel fruit, eiwitshakes, ongezouten noten, alles van Spelt (crackers en brood), weinig pasta, veel salades en de nadruk ligt op zo veel mogelijk zelf geprepareerd, biologisch eten. Geen eten uit pakjes, geen Red Bull tussen de danslessen door en al helemaal niet meedoen aan hotdog eet-wedstrijden (ik geloof niet dat deze vaak onder dansers georganiseerd worden maar toch, weten wij veel wat de dansers van het Scapino ballet bijvoorbeeld in hun lunchpauze doen?). Ondanks dat er heel bewust met eten om wordt gegaan, vind ik sommige mensen in deze categorie er een beetje grauw en zuur uitzien. De die-hard ballerina’s zijn daarnaast ook nog aan de dunne kant, wat de boel er niet perse gezelliger op maakt (qua uiterlijk dan). Er wordt natuurlijk zoveel energie, tijd en geld in de bewuste voedingskeuzes gestoken dat er weinig overblijft om eh..te lachen of bijvoorbeeld iets anders te doen dan moeilijke recepten uitwisselen met je mede-dansers van dezelfde categorie. Dit zijn daarnaast dansers die zich over het algemeen erg bezig houden met het promoten van gezonde voeding bij anderen (denk stalken) en standaard bakken zelfgemaakt salades (met een apart bakje voor de dressing) meenemen als ze ook maar één voet buiten de deur zetten. Natuurlijk hoeft het niet allemaal zo extreem. Maar gezondheid staat echt voorop en iets als cola of energiedrank wordt door deze categorie gezien als ‘het sap van de Duivel’.

Balanced diet. Photo via planetsparkleDe Tussenin
Ik ben een echte Tussenin. Ik neig naar de Groene Gek, gezien mijn nogal strenge eetregime op een dag, waarbij bijvoorbeeld Spelt crackers met avocado en hummus (spreek uit als GOEMOES! Niet hum-mus) wegwerk alsof ik ervoor betaalt krijg. Heerlijk. Ik ben all for gezonde voeding, maar soms wil ik ook gewoon even muf op de bank zitten met chips en chocola en dan geniet ik daar net zo hard van. Verstand even op nul. Dat is natuurlijk ook het fijne van dit werk, je traint de kilo’s er toch wel weer af! Ik denk dat de meeste dansers tot deze categorie behoren, daarom is het lastig om dit type echt te onderscheiden met een bepaalde dansstijl of uiterlijk. Ik denk dat als dans je beroep is, op welke manier dan ook, je wel enigszins bewust bezig bent om genoeg groente en fruit (bananen for life) binnen te krijgen en dat ze je niet bij voornaam kennen bij de lokale McDonalds. Eigenlijk zijn dansers in deze categorie best serieus als het om het dans gaat, willen er verzorgd en vooral gezond uitzien (maar niet zo dwangmatig als de Groene Gek), goed kunnen presteren maar niet moeilijk gaan doen als af en toe de frituurpan even aangezet wordt. Een kroket ‘uit het vuistje’ voordat je het podium op moet? Denk het niet. Dat doet de Tussenin waarschijnlijk daarna pas. Ik denk dat de meeste dansers uit deze club zich door de weeks houden aan een (strak) eetplan van granen, groente, fruit, handige tussendoortjes, beetje snaai tussendoor, maar in het weekend even losgaan. Even bewust schijt aan de (dans) overheid. Geen stalkgedrag naar anderen en laten we niet vergeten, deze categorie houdt ook van een borrel op z’n tijd, maar zal niet te strikken zijn voor een wedstrijdje ‘wie kan als eerste in coma raken van Goldstrike’.

Donut. Sam Howzit via FlickrDe Snaaiert
Nou gaan we naar de categorie die waarschijnlijk net zo hard danst en serieus wil presteren als de andere twee, maar niet mee wil doen met al dat gezonde gedoe. Vooruit, af en toe een appel en iets groens, maar verder gewoon lekker eten en genieten. Voor een dansles een broodje gehaktbal? Geen probleem. Meer commerciële dansstijlen zie ik vaak minder ‘verantwoord’ eten. Een beetje dezelfde groep die Victoria’s Secret Body Splash (a.k.a. Barbie sap) de kosmos in knalt alsof er niets anders te doen is. Natuurlijk kan ik het mis hebben, maar ik heb wel héél vaak na een show/jazz les, danswedstrijd met commerciële stijlen en hiphop shows, deze soort dansers in agressieve meutes naar de Burger King zien rennen. De Snaaiert gaat meer voor lekker nu, zoals ik ook af en toe deed op Codarts toen ik in een moment van complete verstandsverbijstering een kipcorn zat te knagen. Ach, dat is ook helemaal geen drama, maar daar heb je als performer natuurlijk helemaal niks aan. De Snaaierts zijn meestal de hipsters van de danswereld, de Hoge Sokken met loszittende tops en hysterische gekleurde sportbh’s eronder, of bij de mannen met tanktops die zo groot zijn dat tepels af en toe om de hoek komen kijken. Overigens is dit ook de categorie die met regelmaat naar de Red Bull, Monster of ander hartaanval + kunstgebit garanderende producten grijpt. Af en toe een gezond sapje en de tanden zetten in bak sla, maar deze dansers gaan daarnaast net zo gemakkelijk met volle overtuiging aan een wit bolletje met filet americain of fruithagel. Om dan maar te zwijgen van de alcoholische versnaperingen in het weekend, waarbij de term weekend een erg ruim begrip is. Deze categorie is het totale tegenovergestelde van de Groene Gek, dus daar komt geen zure blik of stalkgedrag aan te pas. Zeg ik dit alles met een kritisch zwaaiend vingertje? Nee hoor, ik denk alleen dat je meer uit je performance en dansprestatie kunt halen als de Snaaierts wat meer veggie-love laten zien. Verder, doe wat goed voelt.

Hier nog even deze fijne, nogal graatmagere danseres die ons vertelt wat perfecte tussendoortjes zijn voor dansers. Ik vind niet echt niet dat de woorden cheddar kaas en jummie iets met elkaar te hebben. Yikes. Laat ik het maar daarop houden. :)

Herken je je jezelf in een van de voedingstypen? Bij welke hoor jij?

facebooktwittergoogle_pluspinterest

2 reacties

  1. Wat een interessant en uitgebreid artikel. Zelf ben ik ook wel erg van de healthy food, maar ook ben ik wel een snaaiert. Maar als ik dan snack, probeer ik wel altijd voor gezonde alternatieve te kiezen, zoals raw brownies, handje nootjes, kwark met suerfoofd, bananenbrood, geroosterde kikkererwten etc. Gezond eten is net zo lekker <3

  2. Pingback: Must See: Bloed, Zweet en Blaren | Dance Talk

  3. Ik ben wel echt een groene gek! Al kan ik op een feestje best een aantal wijntjes achterover slaan, maar die zijn dan altijd rood (want antioxidanten-rijk). Klein puntje wat me opvalt: ik zou je blog sterker vinden als je positief blijft, bv over dansers die aan de dunne kant zijn.

Laat een reactie achter