28. juli 2014 · 2 comments · Categories: Health

Ballerina workoutvideoVoor zowel dansers als niet-dansers is de zomerperiode heerlijk, maar in training blijven is lastig. Als je net zoals ik niet de tijd of de mogelijkheden hebt om een workshopweek te doen of ver te reizen om danslessen te volgen, kan het héél erg nuttig zijn om thuis oefeningen te doen. Zo krijgt je lichaam geen ‘klap’ als de volle trainingsweken op de dansacademie, bij een gezelschap of bij een dansschool weer beginnen en zit je simpelweg beter in je vel. Zie hier mijn aanraders van makkelijk te volgen, maar uitdagende workouts die je thuis kunt doen, die niet teveel tijd kosten én effectief zijn. Dag “oh sh*t het is al september”, hallo “oh ja die sixpack had ik nog”. 

Geen Nederland in Beweging
De afgelopen jaren ben ik niet het schoolvoorbeeld geweest van hoe je met je lijf moet omgaan in de zomer, want vele zomers heb ik mijn training compleet laten zitten. Dom, want in september had ik dan meestal spierpijn waar zelfs het woord ‘spierpijn’ van zou schrikken. Als dansprofessional is het in de zomermaanden erg verleidelijk om de boel de boel te laten en eindelijk te genieten van uitslapen (lees: een poging doen om een jaar aan slaaptekort in te halen), eten en rond te hangen als een luiaard zonder levensdoel. In het dansseizoen trainen de meesten van ons keihard en die break is niet alleen weldadig voor de geest maar ook gezond voor het lijf. Naast misschien te weinig motivatie is het ook nog eens zo dat niet iedereen de middelen en tijd heeft om dure (buitenlandse) dansworkshops te gaan volgen, of meerdere danslessen per week te doen in de grote steden.
Zweten. Foto via yogatrainer.nlNaast het volgen én geven van Pilateslessen als ‘onderhoud’ in de zomer ben ik langzaam aan ook fan geworden van het doen van workoutvideo’s. De meeste mensen hebben hier nog een soort ‘Nederland in beweging’ associatie mee, maar gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg video’s te vinden waarvan je daarna voor de rest van de dag uitgeschakeld bent (en je je lichaam dus goed getraind hebt, of je nou danser bent of niet). Dus om je lijf en je mentale gesteldheid een beetje in check te houden gedurende deze rustige maanden, zie hier mijn top 9 van video’s die je perfect thuis kunt doen, goed zijn voor het gehele lijf en niet zoveel tijd in beslag nemen. Allemaal getest door mijn eigen stralende persoontje. Ik zeg: kies een stijl die bij je past en probeer het 2 keer per week te doen.

Pilates
Ik kan een spreekbeurt van 20 uur houden over Pilates, maar dit is echt de meest geweldige en nuttige manier voor dansers om in shape te blijven. Ongeacht je geslacht of dansstijl waarin je normaliter traint, dit pakt alle spiergroepen aan, zorgt voor langere, slankere spieren, een betere houding, conditie, ademhaling en coördinatie.

Deze dame is zeg maar de Louis van Gaal van de Pilates-wereld, niet perse een gezellige uitstraling, maar ze weet écht waar ze het over heeft. Kijk deze vanaf 56:00 om een training van een uur te zien en mee te doen. Killer.

Dit is Pilates met meer ballet elementen erin, de uitvoering kan beter en de beeldkwaliteit ook, maar als je alles voluit meedoet heb je echt een goede training in the pocket.

Een mannelijke PIlates docent. Fijn voor de afwisseling.


Stretch & Relax

Nou ben ik geen grote liefhebber van yoga, maar ik weet dat veel dansers en gewone stervelingen hier baat bij hebben. Beide video’s zijn goed te volgen en het ontspannen gevoel erna is wel echt de moeite waard.

Essentrics is een traingsstijl waarbij verschillende elementen samenkomen en hier kon je mijn review erover al lezen. Helaas geen volledige workoutvideo’s, maar de stretches zijn al heerlijk om te doen.

Een op ballet-gebaseerde workout, goede specifieke spiertraining!

Het hardere werk
Nu zijn er genoeg mensen die geen slap gedoe willen en echt even willen knallen tijdens een training. Mocht je de ruimte ervoor hebben en je hebt zin om echt even er tegenaan te gaan, dan zijn deze video’s aanraders. Als dit nog te soft is dan kun je ook overgaan tot het aanschaffen (of downloaden) van Insanity dvd’s.

“Push up, your body next to mine”

Ik ga eerlijk toegeven dat ik deze workout (nog) niet gedaan heb. Onder het motto “dit méén je niet”, moest ik ‘m toch op deze lijst zetten.

Wat doe jij om deze zomer in training te blijven?

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

2 reacties

  1. Haha, “Een mannelijke PIlates docent. Fijn voor de afwisseling.”, hilarisch, ik lig plat :D.
    Maar leuk lijstje heb je weer samengesteld! En inderdaad leuk om te lezen, zowel voor dansers als gewone stervelingen (nog zo’n hilarische, ik mag je schrijfstijl wel ;) ! )
    Kleine aanvulling wel: let op met Insanity video’s. Als je die wil doen moet je de dag daarna eigenlijk echt wel een rustdag inlassen omdat een volledige insanity training behoorlijk zwaar is, en je je lichaam moet laten herstellen tot de supercompensatie. Als je elke dag insanity doet zal je uiteindelijk je lichaam overbelasten, :).
    Cheers en succes allemaal!

Laat een reactie achter