FamousDe afgelopen jaren heeft de danswereld ontzettend veel positieve aandacht en een stroom van nieuwe dansfans weten te vergaren door tv-programma’s als So You Think You Can Dance en The Ultimate Dance Battle. De deelnemers hiervan harken zo voor een (korte) periode flink wat geld binnen met het geven van workshops en uitvoerende dansklussen, maar wat is het gevolg van deze concurrentie voor dansers en dansdocenten die niet in de spotlight hebben gestaan? Is het tegenwoordig een must aan het worden dat je deelneemt aan dergelijke tv-shows, om er zakelijk beter voor te komen staan? Ik vroeg het me af..

Kwaliteit of cash?
Je ziet het tegenwoordig overal: workshop en les-aankondigingen met ex-deelnemers van dans tv-shows als bijvoorbeeld SYTYCD. Goed voor deze dansers, ik zal dan ook zeker de laatste zijn om te zeggen dat dansers geen geld mogen verdienen. Hoe bekender de danser, hoe meer geld er op tafel komt, terwijl onbekende dansprofessionals met minstens zulke goede kwaliteiten het constant voor minder moeten doen. Hoe zit dat? Natuurlijk is het gemakkelijk te verklaren waarom bekende mensen interessant zijn om in te huren, dat geldt ook voor andere kunstvormen. Hiermee kunnen namelijk meer inkomsten gegenereerd worden, desbetreffende dansinstellingen ontlenen status aan het binnenhalen van een ‘grote naam’ en het is een leuke kans voor leerlingen om hun idool te leren kennen. Iets met 1 + 1. Door als dansprofessional ‘bekend van tv’ aan je naam toe te voegen ben je dus aantrekkelijker voor opdrachtgevers en kun je meer geld vragen. Dansscholen blij, leerlingen blij, jouw portemonnee blij. Na een discussie op de Dance Talk Facebook pagina, las ik echter gemengde beoordelingen over zulke workshops van deelnemers van dans tv-shows. Ik weet dat iemand als Lieke van Kesteren goed kan dansen én lesgeven, maar daar schijnen dus grote verschillen in te zitten. Ik vraag me daarom af waar dansscholen en instellingen op letten bij het inhuren van zo’n bekende danser. Checken ze de kwaliteiten van de persoon, diens professionele achtergrond en diploma’s of gaan ze puur af op de tv-beelden?
Hollywood star. Photo by Christian Haugen via FlickrVoor de meeste onbekende dansprofessionals is het frustrerend dat veel dansscholen zich momenteel in financieel zwaar weer bevinden, meer toch flink betalen voor het inhuren van bekende namen. Hierdoor is er nog minder budget voor (onbekende) dansers en dansdocenten die bij de desbetreffende dansschool of instelling werken en zo komen we weer op het punt dat ik eerder maakte in dit pleidooi. Je concurreert in het dansvak dus niet alleen met deze bekende dansers, maar ook nog met dansstudenten, de vele afgestudeerde dansprofessionals en niet te vergeten met alle ongediplomeerde mensen. Dans is een vrij beroep, hooray!

so_you_think_you_can_dance via flaggincivie.comKunst met een kleine k
Mocht de inhoud van de gegeven workshops of lessen van een bekende danser kwalitatief laag zijn, dan zullen onwetenden, veelal de leerlingen, ook denken dat het blijkbaar zo hoort want zij hechten veel waarde aan bekende mensen. Hun beeld van dans en een bepaalde stijl verandert. Dat zie je alleen al in hoe mensen denken over moderne dans. De meeste Nederlanders denken inmiddels dat dat half-huilend rondrennen is op dramatische muziek, grijpen naar een onzichtbare liefde en je been heel vaak in de lucht gooien. Hoe lager de kwaliteit van dans is in het werkveld, hoe meer de talentvolle en kundige dansers en dansdocenten aan het kortste eind trekken en halve zolen de markt overnemen. Kwaliteit delft zo het onderspit en dat is zonde. Bijkomstigheid is ook dat hoe groter het gat is tussen de amateur-danswereld en de professionele danswereld, hoe moeilijker het is voor dansgezelschappen om amateurdansers en dansscholen naar hun voorstellingen te krijgen en zo verdwijnen uiteindelijk steeds meer subsidies en gezelschappen. De mensen uit de amateur-danswereld begrijpen de (hogere) kunst simpelweg niet meer, omdat ze te weinig met ‘goede’ dans geconfronteerd worden. Can I get a holy crêpe?

Praktisch: welke opties heb je?
De keuzes die dansscholen en instellingen maken, zijn als danser of dansdocent moeilijk te beïnvloeden en dat is logisch. Als je dus een onbekende danser of dansdocent bent, zoals ik, wat kun je dan zelf doen tegen de concurrentie met bekende dansers? Als je er zakelijk beter voor wilt komen staan in het huidige dansklimaat, is de naamsbekendheid van een tv-programma denk ik zeker nuttig, maar het blijft een moeilijk werkveld. Maak je dus geen illusies dat je daarmee buutvrij bent van alle issues die er zijn. Ik denk dat je door de mand valt bij een tv-show als je het enkel voor het geld doet en je moet er overigens ook rekening mee houden dat het deelnemen aan een dergelijke show (tijdelijk) een flink impact kan hebben op je trainingsregime, je lijf en je werk/ opdrachten. Maar goed, je hebt redelijke zekerheid dat als je een SYTYCD of TUDB deelname op je CV kunt zetten, je sowieso voor een (korte) periode geld binnen weet te harken en je een grotere groep opdrachtgevers aanspreekt. Het is dus wel iets om te overwegen, mits je er het type voor bent. Ga jij liever zonder handschoenen aan werken in een riool dan een choreografie van Isabelle Beernaart dansen, dan zijn er echter ook andere opties om te overwegen.

onderneemOnderneem
Ga ondernemen! Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat mensen die zich specialiseren in een bepaalde dansstijl en daar ook écht goed in zijn, tegenwoordig ook prima kunnen leven van hun danswerk. Een goede vriend van mij is een waanzinnig getalenteerde werelddanser. Omdat hij daar echt zijn ‘ding’ van heeft gemaakt, reist hij nu de hele wereld over en geeft hij overal shows en workshops. Ook iemand als Marthe van Geel die van Dancehall haar specialisatie heeft gemaakt, heeft veel werk en doet het goed. Het kan dus lonen om je te specialiseren in een bijzondere dansstijl, hierdoor heb je de bekendheid van tv ook minder nodig. Zodra je een goed marktonderzoek doet, rondkijkt en netwerkt, heb je net zoveel kansen en misschien zelfs meer als tv-dansers, omdat je op de langere termijn inkomsten weet te genereren. Denk na over een aantal zaken: waar is behoefte aan? Wat kan ik toevoegen? Waarom zouden mensen mij willen? Maak jezelf bijzonder, verf je haar in een opvallende kleur (geen grap, dit schijnt erg goed te werken) en investeer in toffe kleding waarmee je potentiële dansleerlingen en opdrachtgevers aanspreekt. Maar je kunt ook groter denken dan alleen lesgeven of optreden. Je kunt op nog meer manieren bezig blijven met dans, maar wel beter verdienen. Rob van de Geijn opende een danswinkel. Lieke zette een dans-uitzendbureau op, ik startte met mijn blog en zo zijn er genoeg voorbeelden van dansprofessionals die niet meer tam wilde toekijken en balen van de situatie in het werkveld.

Loop je dus al langer met een plan om te ondernemen en het beter voor jezelf te maken, kom in actie! Je hebt het zelf in de hand. In het dansvak geldt de simpele, maar vervelende regel: “voor jou vele, vele anderen”, dus val op en verdoe geen tijd meer aan dingen waar je niet happy mee bent. De lente is de perfecte tijd om het afgelopen dansseizoen te evalueren en plannen te maken voor het komende dansjaar dus go for it! 

Ik ben erg nieuwsgierig naar je gedachten over dit onderwerp. Hoe denk jij hierover?

Op de hoogte blijven van alles rondom Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

25 reacties

  1. Ik ben het zó met jou eens! Nederland zou moeten stoppen met kijken naar die afschuwelijke dansprogramma’s. Dit verpest heel het Nederlands dansbeeld.

    Goede blog. Ik lees elk artikel, keep up the spirit!

  2. Goed artikel! En ja danser ik ben het helemaal eens met jou reactie op dit item!

  3. Goed artikel!

  4. Beste, ik vind het een zeer goed artikel. Zelf heb ik meegedaan met een tv show en ik ben blij dat je zegt dat het makkelijker geld verdienen is voor een korte (!) periode. Toen ik ging afstuderen kende ik niemand in het vak en niemand kende mij, dus nam ik mijn kans om aan zo’n tv show mee te doen en daar ben ik nog steeds blij mee. Na een periode van veel werk, zit je in hetzelfde schuitje als niet bekende dansers. Of het kan zelfs in je nadeel werken om aan een tv show mee te doen; veel moderne compagnies nemen geen “bekende” dansers aan juist omdat ze aan een tv show hebben meegedaan. Alles heeft z’n voor- en nadelen, maar deze shows hebben wel aan het “gewone publiek” dans leren kennen, vooral in Belgie. Zonder deze programma’s zouden zalen van bv Wim VandeKeybus niet vol zitten vrees ik. Alles heeft zijn voor-en nadelen, hangt ervan a van welke kant je het bekijkt. Maar bedankt voor dit artikel :)

    • Thanks voor je uitgebreide feedback en het delen van je ervaringen. Ik ben het met je eens.

    • Brandon Lagaert

      Ik vrees dat je het artikel niet zorgvuldig genoeg gelezen hebt.

      De mensen die naar een voortelling van Wim Vandekeybus gaan zijn niet echt de mensen die naar SYTYCD kijken. Wim Vandekeybus, Anne Teresa de Keersmaeker, Sidi Larbi Cherkaoui, Alain Platel, Hofesh Shechter, Akram Khan,… zijn kunstenaars die zichzelf bewezen hebben in het hedendaagse danslandschap en die helemaal geen hulp nodig hebben van een tv-show zoals SYTYCD om publiek te lokken. Binnen 25 jaar zullen deze namen nog steeds weerklinken in de danswereld maar wie zal de dansshows op televisie nog kennen? Die hebben helemaal geen draagkracht of enige culturele meerwaarde.

      Ik stel voor dat je je wat meer gaat verdiepen in de geschiedenis van de dans want verder dan fysieke capaciteiten moet een danser ook over een zeker wijsheid en culturele bagage beschikken.

      Met vriendelijke groeten,
      Brandon

      • Inge! Wa een onzin, zonder syt zou wim van de keybus ook vol zitten, die draait al 20 jaar volle zalen en die zitten niet vol met mensen die op zondag naar de liveshow gaan kijken. Supergoed artikel btw! En brandon, helemaal met u eens :)

      • Allan Kempeneers Torres

        Beste Brandon,
        Goed gezegd, de mensen die je genoemd hebt zijn echte trendsetters geweest in de dans. Ik ben van hun generatie en heb zij in hun beginjaren zien optreden en maken. Wat een top kunstenaars. ! En Inge het is wel onzin wat je verteld hoor. Wim en Anna Teresa hebben SYTYCD niet nodig hoor, zij zijn tijdloos en zullen altijd aanwezig zijn zoals oa Balanchine, Kylian , Forsythe . Dans is geen acrobatie , dans is een kunstvorm .

    • daar heb je het fout Inge, Wim VandeKeybus was al bekend voor dat SYTYCD op TV kwam, en zijn voorstellingen zaten al goed vol, wat ook geldt voor Rosas, Les Ballets C de la B en Sidi Larbi, er is niet echt een link tussen het TV programma en de grote dansgezelschappen, het publiek kent ze ook niet om dat er geen enkel verwijzing wordt gemaakt, de presentatoren claimen telkens dat de ‘top choreografen’ van het programma de crème de la crème van de Lage Landen zijn, terwijl die zogezegde choreografen eigenlijk dans docenten zijn die goed op TV overkomen en niets te maken hebben met het echte werk ( buiten die enkele gastchoreografen zoals Ed Wubbe),
      het publiek zal bijgevolg eerder naar de voorstellingen van Isabel Bernaert gaan kijken daar zullen de zalen wel vol zitten, vrees ik

    • Allan Kempeneers Torres

      Beste Inge,
      Heb je tijdens je dansopleiding wel dans -en muziekgeschiedenis gekregen.?
      Vandenkeybus begon al in 1984 te choreograferen ( ik heb de eer gehad om in zijn beginjaren kort met hem te werken) kreeg hij bekendheid in New York en the rest is history.

  5. Zoals elk beroep zou je kostenplaatje berekend moeten worden door het kijken naar een CV…dat scheidt het kaf van het koren binnen een paar regels.

  6. Kwaliteit zal altijd lonen op langere termijn, daar zullen tv shows niets aan veranderen. De vijver is klein in Nederland, maar als je goed bent in je vak onbekend of bekend zul je altijd je brood kunnen verdienen denk ik.. opleiding is daar wel een vereiste voor! En dan bedoel ik niet alleen maar een mbo dansopleiding met veel dans en weinig pedagogiek of sociologie etc..

    • Thanks voor het meedenken. Ik snap wat je zegt. Een diploma is belangrijk, maar ik ken ook genoeg mensen die het zonder een diploma ver schoppen én goed zijn. Het is moeilijk in dit vak om kwaliteit te waarborgen, vooral als er veel dansinstellingen en scholen zijn die meer kijken naar andere dingen dan naar kwaliteit.

  7. De programma’s moeten strenger worden, meer eisen van de danser.
    Het is geen moeilijke competitie met de dansers die het ver schoppen in het programma.
    Velen voelen zich niet uitgedaagd waardoor zij niet eens deelnemen aan zo’n programma.
    The program needs the dancers more than the dancers need the program THAT IS DANCETALK!
    Neem jezelf als danser serieus en eis veel van jezelf en zo’n programma!

    peace

    • Thanks voor je feedback. Ik denk dat de programma’s uiteindelijk niet meer gaan eisen van de dansers, zij zijn er denk ik meer om de entertainmentwaarde hoog te houden. Ik vraag me af of de choreografen überhaupt wel alle vrijheid krijgen om te doen wat ze willen, laat staan of de dansers een stem hebben in wat ze naar buiten brengen.

  8. Mooi geschreven!
    Deelnemers aan deze programma’s hebben hun bekendheid tijdelijk mee, dat is zeker zo. Als hobby danser (standaard en latin) kijk ik graag deze programma’s, voor de entertainment-waarde en om meer te leren over andere stijlen. Wil je je als professional onderscheiden in deze markt, zijn de in je bloed gegeven tips zeker nuttig. Ga uit van je eigen kracht, doe je eigen ding. Jouw unieke persoonlijkheid maakt al dat je je onderscheidt. Een jaar of anderhalf geleden heb ik mogen meewerken aan een korte dansfilm waar ik met mijn vrouw de grime voor heb verzorgd. De meeste van deze dames, allemaal unieke talentvolle vrouwen hebben goed hun werk in de danswereld. Ze zijn uniek, onderscheidend ,talentvol en niet bekend van de programma’s.
    Het kan dus zeker wel!!!

  9. Vincent Vianen

    Hi Lisa, een goede site heb je en mooi dat je meerdere kanten van dit onderwerp laat zien. EN je komt ook met suggesties wat men in zo een situatie kan doen.

    Groetjes,
    Vincent

  10. Eens.. Ik kom uit een iets andere richting, maar ben zelf voornamelijk dance workout docent .. Het kunnen dansen en het lesgeven zijn twee verschillende dingen.. Ze zouden een tv show moeten maken so you think you can teach :-) leuke blog!

    • Dank voor je compliment! So You Think You Can Teach is een jaarlijks samenkomst van dansdocenten in Rotterdam, dus die naam wordt al gebruikt. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als er meer oog komt voor goed lesgeven, maar uiteindelijk hebben de dansinstellingen dat in de hand. Zodra zij kwaliteit afdwingen verandert de markt vanzelf.

  11. Geweldige blog! Dank daarvoor, goed onderbouwd en het duid mooi de positieve en negatieve kanten aan van de dans programma’s.
    Als dansschool houder organiseerde ik dit jaar DanceMove, een voorstelling in samen werking met diverse dansscholen. Als extratje voor de deelnemende leerlingen organiseerden we dansworkshops. Een bekende danser leek ons leuk om de leerlingen enthousiast te maken. We hebben diverse dansers benaderd maar konden niet geloven welke tarieven ze vroegen….600 euro voor 1 uurtje!!!! Daar kom ik aan met mijn 50 euro p.u….de tweede poging werd er niet beter op, 350 euro….over snel rijk worden gesproken….Jammer dat sommige van deze ‘bekende’ dansers er niet zijn voor alle dansliefhebbers en alleen voor diegene met een dikke portomonaie.

    Groerjes!

    • Thanks voor je feedback en compliment. Erg jammer dat het op die manier erg moeilijk wordt als je niet een dergelijk groot budget hebt. Zonde.

  12. Lisa!

    You can get a holy crap. Super leuk geschreven en fijn dat er iemand zijn bek opentrekt voor een wat breder publiek dan in onze kleine dans-kringetjes. Ben je blog al vele malen op Facebook tegen gekomen. Zal hem zelf ook even delen!

  13. Pingback: Focus op: NDT Summer Intensive 2014 | Dance Talk

Laat een reactie achter