dance-talk-minder-stress-beter-dansen-foto-blush-fotografieOf je nou amateur of professional bent, bijna elke danser heeft wel eens stress tijdens een dansles. Daar is niet altijd iets mis mee, uitgedaagd worden hoort bij het vak en als alles de hele tijd perfect zou gaan, is de lol er snel af. Toch kan stress tijdens het dansen, bijvoorbeeld door een beweging die je moeilijk vindt, ook negatieve consequenties hebben: het kan ervoor zorgen dat je minder goed presteert, kans op blessures hoger is en in sommige gevallen zelfs ervoor zorgen dat je je dansplezier verliest. Zonde! Lees hier mijn praktische tips over hoe je tijdens het dansen kunt omgaan met kleine en grote stressmomenten/ uitdagingen en zo een betere danser kunt worden. 

1. Uitademen 
Ik trap een redelijk gigantische open deur in door te zeggen dat mensen die stress ervaren vaak veel meer inademen dan uitademen, hierdoor wordt spanning in de borst vastgezet en verkrampt het lijf, met alle gevolgen van dien. Dansers zijn alles behalve buutvrij op dit punt en yours truly heeft zich hier ook al vaak genoeg schuldig aan gemaakt. Het vastzetten van de ademhaling is een automatisme waarmee het lijf zich eigenlijk ‘schrap’ zet, de spieren aanspant en zo hopelijk ongeschonden door een stressvolle situatie kan komen. Niet altijd handig bij dans. Op het moment dat je als danser met regelmaat (tijdens een bepaalde beweging) stress ervaart, bijvoorbeeld omdat je iets moeilijk of eng vindt, is de kans groot dat je verkrampt en dus minder goed die beweging kunt uitvoeren. Het is mijn advies om tijdens de daadwerkelijke beweging uit te ademen. Het is bewezen dat als je bewust uitademt je niet alleen een veel grotere kans hebt dat je de beweging correct uitvoert (hallo 3 pirouettes of meer), maar je ook veel meer controle hebt over je lijf en hoe de beweging eindigt, waardoor er ook minder kans is op blessures. Probeer het maar eens: tijdens de preparatie voor een beweging inademen, en tijdens de beweging uitademen. Mijn gouden tip bij pirouettes!

bc811ef7f2918e6dce7f623037fa02c42. Anticiperen
In elke choreografie is er wel dat ene ‘moeilijke moment’. Een moment in een dans waar je tegenop zit, blij bent als het voorbij is, waar het keer op keer misloopt of wat je gewoon het moeilijkst vindt. Elke danser heeft dat wel. Hoe meer stress je hebt over dit moment, hoe moeilijker het wordt (open deur deel twee). Ooit gaf een docent in een les ons het advies om te accepteren dat dat ‘moment’ er voor iedereen is en hierbij te leren extra te concentreren op de bewegingen ervoor én erna in plaats van op het moment zelf. Voor mij heel effectief. Wees scherp, zorg dat je weet hoe je naar jouw uitdagingsmoment toe moet werken en wat het verloop erna is, laat je niet meer verrassen, want dan ben je eigenlijk al te laat. Als je beter bent voorbereid op wat er rond ‘dat ene moment’ moet gebeuren, vergroot je de kans dat de daadwerkelijke beweging lukt en bovendien verleg je je mentale focus op een ander punt, waardoor je jouw uitdaging als minder stressvol zult ervaren. Ook kun je zo blessures voorkomen, voornamelijk bij sprongen, want je bent hierdoor beter voorbereid op de landing en het vervolg van de choreografie.

3. Nonchalante mindstate
Een van mijn persoonlijke favorieten als het gaat om stressbestrijding in een les of repetitie is door een nogal eh.. nonchalante mindstate aan te nemen. Op het moment dat ik dans met het idee “boeiend ik zie wel”, dans ik eigenlijk altijd op mijn best. In plaats van bijvoorbeeld een moeilijk sprong in te gaan met de gedachte “Oh sh*t, hier komt ie”, denk ik dan “ah joh komt wel goed”. Klinkt natuurlijk erg vreemd, maar als perfectionist zijnde (met de bijbehorende stresslevels en overijverige gedachten) is het erg bevrijdend en daardoor stress-verlagend om sommige dingen bewust niet zo belangrijk te maken. Ook als er publiek in de zaal of studio is. Natuurlijk streef je ernaar om altijd de beste dansprestatie te leveren die je kunt, maar op het moment dat je de perfectionistische gedachten een beetje los kunt laten doet overmatige spierspanning dat ook en kun je veelal méér. Ook tijdens een dansvoorstelling kan dit echt helpen (tenzij je het materiaal niet kent, dan mag je je wel zorgen gaan maken). Een variant op hetzelfde concept: een van mijn collega’s zei dat zij soms danst met het idee dat ze voor zichzelf ‘onderzoek’ doet, niets meer, niets minder. Ze streeft niet bewust naar perfectie of een bepaald eindplaatje, ze danst voor zichzelf met de gedachte dat ze van alles aan het uitproberen is. Ook zij merkt dat ze daardoor beter danst.

coffee_bean4. Check je voeding
Hoewel in mijn omgeving de meeste dansers wel weten dat fast food niet helemaal de perfecte bodem is voor een dag van succesvolle dansjes, is het niet altijd duidelijk dat eten en drinken de mate van stress tijdens het dansen kan verhogen. Gigantische boosdoeners zijn energiedrankjes (ook sommige sportdranken), frisdranken, koffie, voedsel met snelle/ veel suikers en roken. Natuurlijk verschilt het per persoon hoe je hierop reageert en zal niet iedereen die een kop koffie drinkt voor een repetitie met hartkloppingen en stressvlekken door de dansstudio staan te grande jeté-en. Toch kan het erg nuttig zijn om aan te passen wat je eet of drinkt als je gevoelig bent voor stress. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die bewezen stress-verlagend werken. Mijn aanraders zijn het drinken van voldoende groene thee, het binnen krijgen van voldoende magnesium (!) vanuit bijvoorbeeld noten, avocado’s of voedingssupplementen en het af en toe eten van pure chocolade (minstens 70%). In pure chocolade zit fenylethylamine, dat is een stof die je hersenen een gelukkig(er) gevoel geven. Yes!

5. Visualiseren en verbeeldingskracht
Misschien een vreemde eend in de bijt, maar het visualiseren (= inbeelden) van bewegingen is een hele nuttige techniek om te zorgen dat je beter om kunt gaan met een moeilijk stuk in een choreografie, een bepaalde technische beweging beter leert uitvoeren en zo je stresslevels effectief kunt verlagen. Deze methode wordt op steeds meer dansacademies gedoceerd, als aanvulling op alle fysieke training in (techniek)lessen. Heb je wel eens gedroomd over het draaien van meerdere, goede pirouettes en hierna gemerkt dat je pirouettes ook echt (wat) verbeterd waren? Het mysterie hiervan is grotendeels op te lossen, want dit heeft te maken met de kracht van ons zenuwstelsel. Het visualiseren van een specifieke beweging, zoals een sprong of draai, zal wonderen doen voor het uitvoeren hiervan mits je een glashelder beeld hebt van de beweging, de placering van alle lichaamsdelen tijdens deze beweging en hoe de spieren hierbij gebruikt moeten worden. Als een film die je keer op keer bekijkt met oog voor alle details. Visualiseer alle aandachtspunten voordat je de desbetreffende beweging doet en je zult versteld staan van de verbetering. Geloof me. Ook tijdens de beweging is het nuttig je fantasie/ verbeelding te gebruiken, iets wat veel docenten en dansers gelukkig ook doen. Tijdens het draaien denken aan de stang van een douchegordijn die uitschuift over je centrale as, zorgt bij de meesten voor meer balans en dus meer draaien. Of het voelen van meer verlenging in het bovenlijf door de armen laag te duwen en zo te ‘groeien’ als een kurkentrekker, is bij veel dansstijlen nuttig. Er zijn natuurlijk vele mentale plaatjes te gebruiken tijdens dans, maar het gaat er vooral om dat het altijd gedetailleerde plaatjes moeten zijn en vooral dat je afwisselt in de plaatjes en metaforen die je gebruikt zowel als danser, als docent. De effectiviteit neemt af bij het gebruik van hetzelfde voorbeeld, dus blijf creatief! Overigens hoeft dit visualiseren niet alleen in de dansstudio te gebeuren; als voorbereiding thuis of onderweg is het ook zinvol. Aanrader dus!

geen-spiegel-dans-dance-talk6. Spiegels: gebruik met mate
In dit artikel pleitte ik al voor het minder afhankelijk zijn en gebruiken van spiegels in een dansles of repetitie. Uiteraard ben ik nog steeds van mening dat vele dansers hier minder gestresst, creatiever, vrijer en beter ruimtelijke georiënteerd door zullen worden. Ook voor optredens heeft het praktisch nut. Ik denk dat het heel belangrijk is om de spiegel niet te zien als de waarheid. Het is een hulpmiddel, maar that’s it. Op het moment dat wij als dansers, maar ook als docenten erg afhankelijk van de spiegel worden, maken we dans bovendien te oppervlakkig. Dans gaat om de beleving van beweging, de zeggingskracht en het kunnen overdragen hiervan. De spiegels helpen hier niet altijd bij en kunnen bij jonge mensen, maar eigenlijk bij eenieder, bijdragen aan een negatiever zelfbeeld en stress tijdens het dansen. Niet nodig. Wissel dus af met het gebruik van de spiegel.

7. Spread the love
Al eerder vertelde ik dat ik sinds een tijd een positiviteitsboekje bijhoud. Dat klinkt ontzettend lame, maar voor mij werkt het en ik baal dat ik daar in mijn jaren op de academie niet mee begonnen was. Ik schrijf dingen op die op een dag goed zijn gegaan en mij een goed gevoel hebben gegeven. De meeste dansers richten zich in een les (en vaak ook erbuiten) teveel op de dingen die niet goed gaan, soms tot tranen aan toe, terwijl ze helemaal vergeten wat er wel goed is gegaan. Dag zelfvertrouwen, hallo stress. Door op te schrijven én uit te spreken wat goed gaat, is het echt mogelijk om minder negatieve gedachten en zorgen te hebben bij een volgende les of repetitie. Daardoor dans je beter, dat heb ik echt gemerkt bij mezelf. Complimenten krijgen en geven doen dansers en dansdocenten in mijn ogen sowieso te weinig. Ook omdat dans nooit ‘af’ is en het elke les best anders kan zijn. Ik pleit er dan ook voor dat meer te doen. Help jezelf, help elkaar. Als je iemand mooi hebt zien bewegen, spreek het uit. Daar worden we allemaal beter van. Spread the love.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn praktische tips. Heb jij nog goede manieren gevonden om minder gestresst in de dansstudio of op het podium te staan? Laat het me weten in de comments of op de Dance Talk Facebook pagina!

Op de hoogte blijven van alles rondom Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

Laat een reactie achter