09. maart 2015 · 1 comment · Categories: Personal

ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij17 frontOnlangs liep ik een middag mee met Amsterdams fusion dansgezelschap ISH. Het was alles behalve een random maandag, want ik was toeschouwer van een van de eerste repetities die zij hadden met de Junior Company (de jongerengroep van het Nationale Ballet). Ze staan namelijk in mei en vanaf september 2015 samen op de planken voor de avondvullende voorstelling Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast. Het was dus een spannende ontmoeting waar verschillende dansstijlen in elkaar klikten als Lego, de dansers zelf creëerden en er opvallend veel gelachen werd. Work in progress en ik was erbij! Zie hier mijn reportage van die dag..

In de kelder
Toen ik een tijd geleden contact had met de organisatie van ISH, had ik nooit verwacht dat van alle plekken waar we elkaar voor het eerst zouden ontmoeten, het de kelderstudio van het Nationale Ballet zou worden. En dan ook nog tijdens de derde (!) repetitie voor een nieuwe voorstelling, wat meestal niet het moment is waarop een hysterische dansblogger met telelens (who am I kidding, mijn camera is verre van papperazzo) in een studio mag rondlopen en vragen kan stellen aan alles wat los en vast zit. Ik word echter direct met open armen ontvangen. Cool! Tijdens deze middag leren de dansers elkaar kennen, ligt de nadruk op creatief onderzoek en dat alles als voorbereiding op de grootse fusion dansvoorstelling van beide gezelschappen over het sprookje Narnia. Zie hieronder het prachtige campagnebeeld.

Narnia ISH-HNB by Petrovsky & Ramone Low Res

Carl Refos (ISH) en Veronika Verterich (Junior Company)

Mix & match
De dansers van ISH en de Junior Company zijn bij mijn binnenkomst al in groepjes verdeeld en staan met elkaar te praten. Ze hebben de opdracht gekregen om een half uur een beetje kennis te maken en een vechtscene uit de voorstelling voor te bereiden. Al direct valt me op hoe ontspannen iedereen is, waarbij vooral de ISH dansers als vissen in het dansante water lijken tussen de spitzerige en over het algemeen meer in spandex-gehulde ballerino’s en ballerina’s. Er worden zomaar pirouettes gedraaid, salto’s gemaakt alsof het niks kost en rondgetrippelt op spitzen. Een nu al interessante mix voor mij als toeschouwer. Ondanks het feit dat de dansers qua uiterlijk en stijl compleet anders zijn, lijken de dansers elkaar al jaren te kennen en wekelijks bij elkaar op de thee te komen. Zonder blikken, blozen of fitties wordt er (professioneel) aan elkaar gezeten, lifts voorgesteld en bewegingen uitgeprobeerd. Toewijding? Check. Dit alles onder toeziende ogen van choreografen Marco Gerris (ISH) en Ernst Meisner (de JC) die met elkaar overleggen, rondkijken, rondlopen en ook zij hebben dezelfde ontspannen attitude. Zal het er in deze balletstudio altijd zo relaxed aan toe gaan?

ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij5ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij14ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij2

Meisner en Gerris leggen op een gegeven moment de repetitie stil waarna ze de dansers voorzien van algehele feedback. Ze stimuleren de dansers om hun skills in de groepsstukken goed te laten zien, zichzelf duidelijk te introduceren aan het publiek, grotere afstanden af te leggen tijdens het dansen en meer afstand tussen elkaar te houden om meer diepte in de scenes aan te brengen. Iets waar ik wel kan inkomen, tot nu toe is het materiaal nog wat klein. “Whether you’re good or evil in this piece, really show us who you are. Don’t think too much about mixing techniques. Your solo in your own style is just as important as the group material.” De dansers krijgen uiteindelijk ook het advies om te spelen met dynamiek en vooral meer te doen in slow motion, waarna de lage, klassiek dreunende muziek weer aan wordt gezet en de dansers aan de slag gaan.

ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij13

Ernst Meisner en Marco Gerris

ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij4 ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij3 ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij6ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij7

Na de eerste feedback wordt er opvallend meer theatraal gewerkt en minder gekletst. ‘Typetjes’ worden duidelijker neergezet, van hilarisch (vinden ze gelukkig zelf ook) tot duivels. Ook nu valt me op dat de dansers van ISH meer het voortouw nemen. Terwijl de JC dansers veel meer werken voor de spiegel en duidelijk streven naar het heel secuur uitvoeren van bewegingen en tonen van hun (indrukwekkende) techniek, gáán de ISH’ers gewoon. Soms een beetje roekeloos, ik kan het niet helpen dat ik af en toe zin heb om zo dicht mogelijk bij de muren van de studio te blijven om geen rondvliegende ISH-voet in mijn oog te krijgen. De bewegingen worden steeds gewaagder en groter van beide gezelschappen.

ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij20ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij18ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij15ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij8Show & tell
Als Gerris plotseling zegt dat ze het moeten afronden om de gemaakte stukken aan elkaar te tonen, verschijnen er grote Manga-oogjes op de gezichten van de dansers en worden de groepsstukken razendsnel nog een keer doorgenomen. “Finish it now, we want to see your work!” De dansers gaan aan de kant zitten en kijken verwachtingsvol naar de eerste groep. Ondanks het feit dat ik de dansers de hele tijd hard maar vooral ontspannen heb zien werken met elkaar, is dit eerste kijkmoment toch spannend. Zou die ene gestoorde salto wel lukken, knakt er niet iemand van haar spitz af en zal die driedubbele tour en l’air (gesprongen draai) wel mooi eindigen? Het resultaat is over het algemeen goed en vooral heel divers. Sommige groepjes hebben al een paar mooie, spectaculaire momenten gecreëerd of laten hele duidelijke rollen zien, bij anderen is er best veel herhaling, wordt er twijfelachtig rondgelopen en dezelfde soorten sprongen en ballettechnische kunstjes getoond. Hoe dan ook: de dansers moedigen elkaar errug luidruchtig aan en de high fives vliegen me weer om de oren. Het is leuk om te zien dat dansers van beide gezelschappen een duidelijke eigen stijl hebben, het individu en de specialiteiten zijn zichtbaar. Meisner en Gerris hebben een goed oog voor wat mist, want ik denk dat eenieder zich kan vinden in hun feedback als alle groepen zijn geweest. Die gaat voornamelijk over het minder gebruiken van ‘standaard’ balletbewegingen voor de JC dansers, meer écht contact met elkaar maken en de bewegingen dierlijker, groter en minder clean maken. Er wordt geknikt. “Play with your facial expression, really see the other dancers and your surroundings. If you don’t like something you’ve created in these pieces, get rid of it!” Oke, nog even doorwerken dus.

ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij23ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij17Een kwartier later zijn er tijdens de tweede ronde show & tell grotere veranderingen doorgevoerd. De solo’s zijn veel duidelijker en de vele grand jetés en het semi-dramatisch rondlopen zijn eruit geknipt. Ook lijken de groepsstukken iets gelijkwaardiger, waarbij de balletdansers niet perse als engeltjes worden neergezet. Dat is maar goed ook, want het zou zonde zijn om toe te geven aan het cliché dat ‘urban’ stijlen lelijk en rauw zijn, en ballet puur en hemels is. Ik hoop dat dat in de voorstelling ook niet gebeurt. Ook nu is het enthousiasme van de kijkende dansers aanstekelijk. Soms wordt er letterlijk gebruld van blijdschap en respect, zal het zijn omdat er in Narnia een leeuw zit? Man wat zullen die ISH’ers altijd plezier hebben met elkaar en bezorgen de JC dansers zo ook een opvallend jolige dag. Ik zou er in ieder geval totaal geen probleem mee hebben om vaker in dit fruitige gezelschap te verkeren, dit is een leuke mix van mensen. Daar kunnen veel dansgroepen nog iets van leren. De dag wordt afgesloten door de choreografen die de dansers bedanken en hen meegeven dat ze elkaar betere dansers maken en erg mooie dingen in elkaar naar boven halen. Wow, dit is pas repetitie drie..
ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij24ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij16ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij21ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij19

In gesprek met Marco Gerris en Carl Refos
Na een heftige repetitie hebben Gerris en danser Carl Refos nog even tijd om met me te praten. Wat me totaal niet verbaast is dat Meisner en Gerris overduidelijk goed klikken op creatief, maar vast ook privé vlak. De keuze voor Narnia bleek dan ook snel gemaakt aldus Gerris: “We kennen elkaar nu zo’n twee jaar en sindsdien is het contact tussen ons heel goed. Toen we besloten samen te werken voor een avondvullende voorstelling zochten we een sprookje waar beide gezelschappen goed tot z’n recht zouden komen, een mooi verhaal met een rauw randje dat niet te kinderlijk is. Toen we uiteindelijk onze eerste repetitie hadden ontstond er een soort magie tussen de dansers, Ernst en ik waren verbaasd over hoe natuurlijk het ging. Wij zijn daardoor eigenlijk nu al veel meer aan het regisseren, knippen en plakken van wat de dansers maken, dan dat wij zelf onze creatieve zin door drijven. Het proces is zo organisch. Voor Ernst is dat ook een nieuwe en nu al geslaagde ervaring, hij is gewend zelf meer input te moeten leveren, maar ik werk eigenlijk altijd zo. De ISH dansers zijn hierdoor nu al op hun gemak, voor de JC dansers is het werkproces nog wat spannend, maar iedereen helpt elkaar. De dansers inspireren ons in ieder geval ontzettend en we zijn pas net begonnen. Kun je nagaan.”

ISH-junior-company-dance-talk-een-dag-bij22Voor danser Refos is er ook genoeg inspiratie te vinden, ondanks het feit dat hij al 10 jaar bij het gezelschap danst en al vele samenwerkingen met andere dansstijlen en groepen heeft ervaren. “Al vanaf het eerste moment dat we samenkwamen met de dansers van de Junior Company voelt het goed, dat heb je denk ik ook wel gezien. Hun techniek is indrukwekkend, ze lijken daardoor een stuk ouder dan dat ze zijn. Ze zijn serieus, werken hard, kunnen soms echt bizarre dingen met hun lijf. Als het op theatraliteit aan komt valt het leeftijdsverschil pas op, maar we kunnen dus allebei van elkaar leren. Hun concentratie is daar een voorbeeld van, als wij repeteren kan het soms een beetje te gezellig worden, haha!” Hoe is het dan om als b-boy te dansen op klassieke muziek en omringd te worden door spitzen in plaats van sneakers? “Na al die jaren bij ISH ben ik wel wat gewend, de confrontatie met verschillende dansers en muziek is heel erg goed denk ik, wat je achtergrond ook is. Ik heb geen tunnelvisie, kan genieten van klassieke muziek en de fysieke mogelijkheden die je daarmee creëert. Zo kunnen we in Narnia veel meer lijnen, rust en details in onze bewegingen aanbrengen dan bij ‘standaard’ hiphop muziek. De klassieke dansers kunnen een meer duistere kant laten zien, veel dierlijker dan wat mensen misschien van hen gewend zijn. Zo ziet het meer ballet publiek urban dansers in een ander daglicht en andersom. Ik hoop dat Narnia zo onvergetelijk wordt.”

Needless to say ben ik ontzettend benieuwd naar het eindresultaat. Ik kan eigenlijk niet wachten. Ik hoop vooral dat alle dansers en hun specialiteiten goed tot hun recht zullen komen en de voorstelling niet kinderlijk wordt. Maar ik denk dat Gerris en Meisner daar zeker voor zullen waken. Ik heb in ieder geval genoten van deze dag, de hartelijkheid en gastvrijheid van de gezelschappen en al het plezier wat er vanaf straalde. Dat belooft wat in mei!

Voor meer informatie over Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast, ga hier naar de website van ISH en hier naar de website van het Nationale Ballet. De voorstelling zal op 8, 10 en 11 mei te zien zijn bij het Nationale Opera & Ballet in Amsterdam en vanaf september 2015 een tournee maken langs grote Nederlandse theaters.

Ik hoop dat je deze reportage leuk vond. Ga jij in mei ook deze voorstelling bezoeken? Ken je ISH en/ of de Junior Company al?

Op de hoogte blijven van alles rondom Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

facebooktwittergoogle_pluspinterest

1 reactie

  1. Mooie reportage. Mijn jongste zoon is 1 van de Ishers. Ik heb hem jammer genoeg zelf nog nooit bij Ish bezig gezien aangezien ik al meer dan 6 jaar bedlegerig ben en in het buitenland verblijf. Ik vind je verslag mooi gedetailleerd zonder enige overdrijving. Terwijl ik het lees lijkt het alsof ik hen zelf bezig zie. Ik kan me heel goed voorstellen dat je die dag genoten hebt.

Laat een reactie achter