13. mei 2015 · 2 comments · Categories: Health

gehoorschade-dance-talk-dilemmaOnder dansers en sporters is er veel bekend over wat het fysieke werk voor een invloed kan hebben op het lijf. Veel bewegen is gezond, voorkomt ziekten, maar kan ook blessures veroorzaken en als dat bewegen nou dagelijks plaatsvindt in een omgeving waar de muziek (te) hard staat, soms uren achter elkaar? Jep, dan leidt dat tot gehoorbeschadiging met alle gevolgen van dien. Gek genoeg wordt er in de dans- en sportwereld nauwelijks aandacht besteedt aan dit probleem terwijl wij wel degelijk tot risicogroepen behoren. Ik ging daarom op onderzoek uit, schrok van de cijfers en vertel je hier hoe je je oren (beter) kunt beschermen..

Pieperdepiep
De aanleiding voor dit artikel is simpel: ik werd een paar nachten geleden wakker met pijn in mijn rechteroor (bijkomstigheid van verkoudheid) en als fruitige bonus een nogal vervelende piep. Dat laatste hield me dan ook de rest van de nacht uit mijn slaap en met de uren van wakker liggen (en soort van filosoferen over het leven), stegen mijn stress
levels. Ik zou toch geen tinnitus (a.k.a. oorsuizen) hebben? Tijdens deze nacht dacht ik dan ook veelvuldig terug aan een docent van de dansacademie bij wie tinnitus was geconstateerd, daar depressief van was geworden en moest zien te functioneren in de danslessen met supersonische oordoppen in en pijn. Haar altijd zo swingende les, met bijpassende, keiharde percussiebegeleiding werd ineens een stuk minder, want haar lichaam had simpelweg op de rem getrapt. Helaas is dit het lot van steeds meer dansprofs, want door de opkomst van MP3 spelers en geavanceerde stereo-installaties in dansstudio’s, gaat het volume steeds hoger en zijn onze oren steeds meer de sjaak.

Het probleem
Dansers bewegen/ werken in studio’s waar muziek over het algemeen hard staat en vooral langdurig aan staat. Harde(re) muziek hoort bij dans zo lijkt het, want iedereen weet dat het minder ‘lekker’ danst als de muziek te zacht staat. Te zachte muziek kan zelfs afleidend en demotiverend werken. Je wilt geluid voelen in je lijf: het zweept op, geeft troost, inspireert en hoort gewoon bij het vak. Zonder muziek geen dans. Vooral bij meer up-tempo dansstijlen wil je de beat voelen in je borstkas en daarvoor moet het volumeknopje nou eenmaal flink omhoog. Iedereen raakt hieraan gewend, de docent gaat steeds harder praten/ schreeuwen om over de muziek uit te komen en zo ontstaat er een sneeuwbaleffect in de danswereld. Het geluid weerkaatst lekker tegen de kale muren van een studio en blijft in de ruimte hangen. De druk op onze oren wordt groter en die hebben steeds minder tijd en capaciteit om te herstellen van de geluidsoverlast. Het is hetzelfde als dat je elke dag naar een concert zou gaan, uren lang. Dat doen vele dansers eigenlijk.

gehoorschade-dance-talk-dilemma1Risicogroep
Daarbij is het door het geschenk van God Apple, de uitvinding van de iPod, zo dat vooral dansers waanzinnig veel muziek luisteren via MP3 spelers en oordopjes ter voorbereiding van een dansles, repetitie, voorstelling of om wat voor reden dan ook. Wij zijn muziek-grootverbruikers net als muzikanten, die ook een risicogroep zijn voor gehoorschade: 1 op de 5 muzikanten heeft een gehoorbeschadiging. Ondanks de aanwezige volumelimiet op MP3 spelers, houden velen zich hier niet aan. Dat is deels te verklaren door omgevingsgeluid, want op het moment dat er ook maar een beetje omgevingsgeluid is, is het een automatisme van ons om het volume hoger te zetten. Daardoor kunnen we de muziek beter horen, maar belasten en beschadigen we onbewust onze oren dubbel zo erg. En dan hebben we nog niet eens gesproken over niet dans-gerelateerde gehoorschade zoals tijdens het uitgaan, bezoeken van een concert, etc. Je oren worden door dit alles steeds slechter en zo gaat het volumeknopje steeds hoger. De effecten hiervan kun je denk ik zelf invullen.

De cijfers
Gehoorschade oplopen betekent dat de trilharen in het binnenoor beschadigd raken, hierdoor kunnen permanente suizen of piepen ontstaan (tinnitus), elk oor geluid anders gaan ervaren (diplacusis), overgevoeligheid voor geluid ontstaan (hyperacusis) of geluid vervormd worden (distortie). Gehoorschade kan al bij eenmalige blootstelling aan te hard geluid ontstaan, maar is iets wat zich vooral langzaam opbouwt. Maar wat is te harde muziek of geluid dan? Vanaf 80 decibel kan gehoorschade al ontstaan. Hoe hoger de decibel, sneller je oren beschadigd raken. Denk aan zonnebrandcrème. Zie onderstaand overzicht van de Hoorstichting voor een idee van wat 80 decibel inhoudt:

dB-tabel1

Cijfers over dansers & gehoorschade zijn eigenlijk niet te vinden, maar zoals eerder omschreven is er genoeg reden om te concluderen dat we er net zo slecht voor staan als muzikanten. Als je gehoorschade hebt opgelopen heeft dit invloed op vele facetten van het leven. Met gehoorschade heb je meer kans op een ongeval (25% meer dan mensen zonder gehoorschade), een burn-out, andere psychische problemen en een verminderd sociaal leven. In Nederland zijn 1,6 miljoen mensen slechthorend en hebben 1 miljoen mensen tinnitus. Onder jonge mensen is het zelfs zo dat 20% een permanente piep ervaart, mede door het onveilig en langdurig luisteren naar muziek op MP3 spelers. Holy jeweetwel. Onder mensen met tinnitus komen depressie en zelfmoord(pogingen) vaker voor, wat ook te verklaren is door het constant horen van een harde piep of ruis wat gekmakend is. Treurig ook, want het is te voorkomen maar niet te genezen.

Now what?
Nu snap ik dat wij als dansers (maar bijvoorbeeld ook sportdocenten) voor een dilemma komen te staan (hè hè eindelijk wordt de titel van dit artikel duidelijk), want het luisteren naar muziek, dagelijks en langdurig, hoort er voor de meeste van ons gewoon bij. Toch poog ik met dit artikel je bewust te maken van de kwetsbaarheid van je schelpjes en vooral van het feit dat gehoorbeschadiging iets is wat zich op de korte én lange termijn kan ontwikkelen. Eenmaal beschadigd, dan is er weinig mogelijkheid om volledig te herstellen. De muziek constant zacht zetten is, zoals ik al eerder zei, voor velen van ons geen optie, het lesgeven met neon-kleurige oordoppen in slaat ook nergens op, maar het aanbrengen van meer balans in je geluidsverbruik is wel degelijk mogelijk en een must al zeg ik het zelf.gehoorschade-dance-talk-dilemma2

Praktische tips
- Als je iemand op 1 meter afstand niet meer goed kunt horen, staat de muziek te hard

- Zet volume niet hoger als omgevingsgeluid toeneemt, stop dan liever met het luisteren van muziek of gebruik noise-cancelling headphones (mijne zijn van Bose, werken erg goed)

– Probeer altijd minimaal op 1,5/ 2 meter afstand van speakers te staan, niet alleen in dansstudio’s maar ook op andere momenten

– Gebruik bewust de volumebegrenzing op je MP3 speler en/of stereo-installatie. Zit dat er niet op? Zet het volume dan nooit hoger dan 2/3 van de capaciteit

– Geef je oren tijd en rust om te herstellen na een aantal uren muziek te hebben geluisterd. Na het trainen heeft je lijf rust nodig, je oren dus ook. Zoek de stilte op als dat kan

– Schuim-oordoppen passen niet volledig in het oor, dus remmen geluid te weinig of juist teveel waardoor je muziek niet meer hoort. Schaf daarom op maat gemaakte oordoppen aan, het is misschien een investering maar die gaan jaren mee en zijn praktisch onzichtbaar. Bijvoorbeeld die van Filterz

– Als je twijfelt of de muziek te hard staat, zijn er speciale apps die je kunt downloaden om dit te meten, zoals “Help ze niet naar de tuut”

– Als je denkt dat je gehoorschade hebt, wacht niet af en bezoek je huisarts

– Ook is het doen van een hoortest nuttig, die kun je online vinden zoals bij de Hoorstichting

Tot slot: praat over dit onderwerp met anderen en wees een voorbeeld om bewuster om te gaan met muziek en geluid. Vooral docenten hebben een grote verantwoordelijkheid en kunnen echt het verschil maken. Er wordt hier mijns inziens te weinig aandacht aan besteedt, ook niet op dansacademies of bij dansinstellingen, dus tijd voor verandering!

Ik hoop dat je inspiratie en kennis hebt gekregen om meer bewust om te gaan met geluid en muziek. Wat zijn jouw ervaringen hiermee en heb je nog andere tips? Laat het weten in de comments hieronder of op de Dance Talk Facebook pagina.

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

2 reacties

  1. Hoi,
    zelf gebruik ik op maat gemaakte oordoppen van Noizezz voor op de motor. Deze bevallen mij erg goed.
    Zij hebben ook speciale filters (in op maat gemaakte oordoppen) voor muzikanten.

Laat een reactie achter