korzo-een-dag-bij-dance-talk13Na een aantal dansgezelschappen bezocht te hebben voor de rubriek ‘Een dag bij…’, bevond ik me onlangs in een van de leukste theaters van het land: Korzo in Den Haag. Naast vele dans- en muziekvoorstellingen, organiseren ze ook grotere evenementen zoals het jaarlijkse, lentefrisse dansfestival Voorjaarsontwaken. Van 20 t/m 23 mei staat ontluikend choreografietalent hierbij weer in de spotlight en ik kreeg alvast een exclusief kijkje achter de schermen! Ik sprak Korzo staff, choreografen en dansers, zag repetities, hoorde over wodka-arrangementen, hooikoorts en meer. Zie hier mijn belevenissen van die dag.. 

19 lentes jong
Voorjaarsontwaken is alles behalve een spontaan plan op een blauwe maandag: al 18 jaar toont Korzo op eigenzinnige wijze wat er in het Nederlandse dansland gebeurd. Dit jaar vindt dus de 19e (!) editie plaats en zoals het Korzo Theater siert gaat dit gegeven alles behalve onopgemerkt voorbij. Naast de vele vaste bezoekers die dit dansfestival rijk is, zijn er ook mensen die een nadere introductie nodig hebben. Vorig jaar bezocht ik het festival voor het eerst, kun je nagaan, waar je hier al over kon lezen.

korzo-vjo-2015-1024x605 (1)

Campagnebeeld Voorjaarsontwaken 2015 door Juuke Schoorl

Tijdens de komende editie van het festival is er weer een mix te zien van (piep)jong aanstormend talent, als ook gevestigde namen uit de dans- en zelfs theaterwereld. Dans voert de boventoon, maar het team van Voorjaarsontwaken laat de gekozen makers verder vrij in hun creatieve keuzes. Over 3 dagen verdeeld zijn dit jaar werken te zien van choreografen Kenzo Kusuda, Rutkay Özpinar, Karel van Laere & Vanja Rukavina, Tom Weinberger & Milena Twiehaus en (als kers op de dansante appelmoes) uit het Switch programma van het Nederlands Dans Theater. Dat laatste is geen toeval, want Voorjaarsontwaken is een samenwerking tussen Korzo en NDT. Als publiek ben je je na elk stuk aan het verplaatsen naar een andere zaal en is bovendien geen avond hetzelfde als het gaat om de programmering. Alles behalve een standaard theaterervaring dus. Leuk!

korzo-een-dag-bij-dance-talk korzo-een-dag-bij-dance-talk2Beetje gek
Als ik aankom bij Korzo bedenk ik me dat ik bijna nooit een theater overdag bezoek. Alsof ik het mannentoilet betreed stap ik nogal vertwijfeld het gebouw binnen, maar gelukkig valt dat vreemde gevoel gelijk van me af. Jeanine Roersma van de marketingafdeling (leuk mens) verwelkomt me hartelijk en we gaan gelijk door naar de dansstudio waar een balletles gaande is.

korzo-een-dag-bij-dance-talk5korzo-een-dag-bij-dance-talk3 korzo-een-dag-bij-dance-talk6korzo-een-dag-bij-dance-talk4

Begin de dag met een dansje ballet
Sinds een tijd organiseren de dansprofessionals die verbonden zijn aan Korzo zelf danslessen in de ochtend, in verschillende stijlen en met verschillende docenten, als warming up voor een dag vol repetities en eventuele voorstellingen. Ook voor dansprofs van buitenaf zijn deze lessen toegankelijk, waardoor ik (nog meer) baal dat ik niet in de buurt van Den Haag woon. Je zou maar op een schrale dinsdagochtend de voetjes van de vloer kunnen brengen met iemand als Joeri Dubbe of Jasper van Luijk. Terwijl ik probeer mijn fantasie weer onder controle te krijgen woon ik een balletles bij die bij mijn binnenkomst al lekker veel aan het verplaatsen is door de ruimte. Hier herken ik gelijk Rutkay Özpinar, een van de makers van Voorjaarsontwaken, bij wie ik na de les ga kijken in de Nobel studio.

korzo-een-dag-bij-dance-talk17

Missen met een hoofdletter M
Rutkay is voor mij geen onbekende. Wij studeerden beiden rond dezelfde tijd op Codarts en als danser bij Introdans en De Dutch Don’t Dance Division is hij ook bij het grote publiek een bekend gezicht. Toen hij door Korzo’s artistiek directeur Leo Spreksel werd geselecteerd voor het festival, kwam een droom uit: een kans om zichzelf als dansmaker op de kaart te zetten. “In dit stuk werk ik samen met een danseres met wie ik heel close ben, dat moet ook wel want dit stuk is gebaseerd op een moeilijke periode waar ik momenteel in zit. Mijn vriend is voor 5 maanden in het buitenland en ik heb de heftige confrontatie met mijn eigen verdriet, gevoel van verlies, angst en onzekerheid genomen als startpunt voor dit werk. De vloedgolf van emoties heb ik omgezet in dansmateriaal waardoor ik het steeds beter een plek kan geven en me sterker voel, maar tegelijkertijd ook 10 jaar ouder, haha!”

korzo-een-dag-bij-dance-talk11 korzo-een-dag-bij-dance-talk12korzo-een-dag-bij-dance-talk14 korzo-een-dag-bij-dance-talk15 Terwijl de openhartige woorden van Rutkay nog door mijn hoofd gaan, beginnen de dansers aan een doorloop van het stuk dat halverwege af is. Op elektronische muziek begint het duo langzaam te bewegen. Intiem, vertraagd, van elkaar af, naar elkaar toe, met duidelijk gebruik van ademhaling en een sterke connectie met de muziek. Het concept van dromen en angsten wordt helder, en terwijl zij dansen en ik om hen heel loop heerst een intense sfeer in de studio. Ze ontroeren me, juist omdat Rutkay me letterlijk en figuurlijk dichtbij laat komen. Ondanks het feit dat er nog veel moet gebeuren zoals hij zelf zegt terwijl ze aan het uitpuffen zijn, zie ik de potentie en ben ik benieuwd hoe dit duo indruk gaat maken op het publiek tijdens het festival. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

korzo-een-dag-bij-dance-talk8

Jeanine is hard aan het werk

korzo-een-dag-bij-dance-talk7

Op kantoor
Terwijl de repetitie door gaat begeef ik me door een heus labyrint van trappen naar de kantoren, waar Jeanine, haar marketing-collega Marieke en stagiaires Niek en Wendy in opperste concentratie aan het werk zijn. De staff is nog maar net hersteld van een heftig muziekprogramma de avond ervoor en nu staat alles weer volop in het teken van Voorjaarsontwaken. Terwijl ik al het persmateriaal van de afgelopen jaren doorkijk (waarbij de teckelkaart toch wel een favoriet is), vertelt Jeanine me over het werkproces.

korzo-een-dag-bij-dance-talk10 korzo-een-dag-bij-dance-talk9

“Toewerken naar Voorjaarsontwaken betekent elk jaar weer dat creativiteit bij iedereen hier praktisch de vrije hand krijgt, wat ook aansluit bij wat de dansmakers aan het doen zijn. Het is oprecht een feest voor ons als het er weer aan zit te komen. Je kunt het zo gek niet bedenken als we hebben het gedaan om dat echte lente gevoel in huis te halen en over te brengen bij het publiek; van het uitdelen van bloemzaadjes op straat, verstoppen van paaseieren door Den Haag tot spontane picknickarrangementen en het plaatsen van een volledig bos in de foyer. Dat laatste was trouwens wel een beetje heftig voor de staff, want door al het echte gras en de bomen die hier ineens stonden, kreeg velen erg last van hooikoorts. Toen niet zo handig, maar nu kunnen we er hard om lachen. Ik vind Voorjaarsontwaken een sterk concept en ook onconventioneel, dat zie je in dansland eigenlijk (te) weinig. Wat mij persoonlijk ook aanspreekt aan het festival is dat jong, vaak nog onbekend kunsttalent een kans krijgt om deel uit te maken van het geheel; dat varieert van de kunstenaar die we kiezen voor het campagnebeeld tot de beginnende dansmakers die een podium krijgen en dus een kans om hun danscarrière een boost te geven. Mede hierdoor trekken we elk jaar ook steeds meer een jong publiek aan en ook door het feit dat het programma afwisselend, toegankelijk en compact is. Geen traditionele balletten die drie uur duren dus.”

Tom-weinberger

Tom Weinberger & Milena Twiehaus

Once Upon A Time_Mengahn Lou_foto Imre van Opstal

Menghan Lou & Roger van der Poel (NDT)

BOKKO_Karel van Laere & Vanja Rukavina

Karel van Laere & Vanja Rukavina

“Als het gaat om de samenstelling van het programma is onze artistiek directeur bepalend. Leo (Spreksel) gaat elk jaar op zoek dansmakers om bestaand of nieuw werk te tonen tijdens het festival, waarbij vooral de artistieke expressie en vrijheid voorop staan. Stukken ‘mogen’ floppen bij Voorjaarsontwaken, al hoewel dat weinig gebeurt, het gaat hem (en ons) er meer om dat kunstenaars simpelweg de kans krijgen om hun creaties te laten zien. Daarbij vind ik de samenwerking met het Nederlands Dans Theater, die we sinds 2013 hebben, ook tof want het geeft echt een extra dimensie om ook werken van NDT-dansers Menghan Lou en Alexander Anderson van Switch aan de programmering toe te voegen. Talentontwikkeling staat bij ons en NDT hoog in het vaandel, en dit is een mooi resultaat daarvan. Kort gezegd: ik heb er gewoon zin in en ook al zou ik hier niet werken dan zou ik het bezoeken.”

korzo-een-dag-bij-dance-talk19korzo-een-dag-bij-dance-talk18

Het is wit, groot en er zit lucht in
Als ik later wederom de Kerk studio binnenloop zie ik alles behalve de klassieke ballet-moves die er eerder op de dag nog plaatsvonden. Japanse en goed gemutste choreograaf Kenzo Kusuda is aan het werk met de Indiase danseres Indu Panday. Een bijzondere combinatie, want Indu is duidelijk goed geschoold in de Indiase klassieke dans, waar Kenzo met zijn bewegingsmateriaal veel meer de experimentele kant op gaat. Terwijl zachte gitaarmuziek aan gaat verdwijnt Indu bijna in het gigantisch, opgeblazen, witte decorstuk, als een wolk waar ze in slow-motion uit probeert te komen. Het is duidelijk dat Kenzo haar laat experimenteren, laat ontdekken hoe ze haar eigen danstaal meer abstract kan maken, contact laat maken met het nog niet aanwezig publiek. Hoe dromerig en bijna hypnotiserend dat witte doek ook is, is het voor Indu op sommige momenten ook wel spannend omdat ze uitglijdt of valt. Gelukkig wordt er door beiden hard om gelachen en probeert Kenzo met haar uit hoe ze het kunnen voorkomen.

korzo-een-dag-bij-dance-talk22korzo-een-dag-bij-dance-talk21

Terwijl ik dit tweetal zo aanschouw ben ik vooral verrast door hoe respectvol en gelijkwaardig ze met elkaar omgaan. Ze komen uit twee verschillende werelden maar staan open voor elkaars ideeën en vooral Kenzo doet meer suggesties dan dat hij, zoals Rutkay, het stuk al volledig uitgedacht heeft. De vragen die hij aan Indu stelt benadrukken de creatieve vrijheid die hij haar geeft, zoals: “wat zie je nu? Hoe voelt het om dit te doen?”, maar tegelijkertijd weet Kenzo wel waar hij naar op zoek is. Het lijkt me prettig als danser om zo te werken met een maker, ik zie Indu genieten. Speels en serieus tegelijk. De bewegingen zijn over het algemeen vloeiend en verhalend te noemen, waarbij vooral de armen een grote rol spelen en de muziek een poëtisch randje geeft aan het geheel. Kenzo wil later dat ze nog meer verdwijnt in de wolk, dus wordt er nog meer lucht in gepompt en geëxperimenteerd met de fysieke mogelijkheden/ beperkingen. Veel onderzoek dus nog en het is zo voor mij nog niet duidelijk waar het heen gaat of wat de rol is van het decorstuk. Over dat laatste is Kenzo helder; “ik wil geen verklaring ervoor geven, het ‘is’ gewoon, ik wil dat het publiek zelf de fantasie de vrij loop laat en de eigen conclusies trekt.” Met die woorden verlaat ik glimlachend de zaal. Work in progress dus, maar een die me wel erg nieuwsgierig maakt.

#KorzoLente
Korzo zou Korzo niet zijn als er niet een ludieke win-actie aan het festival verbonden zou zijn, juist ook voor jonge mensen. Dit keer is het een actie op Instagram en Twitter waarmee je, als je een foto maakt van je ultieme lente-gevoel en er de #KorzoLente bij gebruikt, een wodka-arrangement en toegangskaarten voor Voorjaarsontwaken kunt winnen. Tof! Deelnemen kan tot 18 mei, dus ik zou zeggen: ga ervoor!

Ook benieuwd geworden naar Voorjaarsontwaken? Op de website van Korzo kun je meer lezen en kaarten bestellen. Ik ben er sowieso bij! Ik hoop dat je hebt genoten van mijn reportage. Misschien zie ik je daar.. :)

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

* Disclaimer: Als ik een product opgestuurd krijg of een samenwerking aanga met een bedrijf of dansinstelling, blijven mijn artikelen, recensies en productreviews altijd eerlijk. Ik publiceer bij Dance Talk enkel artikelen waar ik zelf achter sta, die ik zelf geschreven heb en die mijn (eerlijke) mening weergeven.

facebooktwittergoogle_pluspinterest

Laat een reactie achter