01. mei 2015 · 1 comment · Categories: Health

dance-talk-workoutJe kent het wel: je bent dansprof, moet voor je werk (en plezier!) in shape blijven, maar hebt soms geen fut, tijd en/ of geld om ergens danslessen te volgen. Gelukkig is het in dit digitale tijdperk zo gemakkelijk als het dragen van sokken om jezelf vanuit je eigen woonkamer sterk en fit te houden. Sinds een paar maanden doe ik regelmatig workout-video’s om mijn danstrainingsregime aan te vullen. Zie hier mijn huidige favorieten; een mix van mindful, ballet-achtige en hardcore trainingen, perfect voor dansers maar uiteraard ook niet-dansers, zowel voor mannen als vrouwen. Schuif je tafel aan de kant, rol je matje uit en get ready to sweat..

Start en finish
Elke danser/ mensachtige weet dat je niet kunt beginnen met trainen zonder een goede warming-up te doen en te eindigen met een cooling-down. Helaas zit dit niet (genoeg) in vele workout-video’s, dus meestal neem ik 10 minuten ervoor en erna om dit zelf te doen. Dat heeft ook gewoon mijn voorkeur, ik weet wat goed werkt voor mijn lijf. Toch zijn er ook wat prima warming-up en cooling-down video’s te vinden zoals deze en anderen van Fitness Blender op YouTube. Ook deze stretch video van Denise Austin is een aanrader, héél grondig.

Yoga voor yoga-haters
Hoe start ik mijn dag? Sinds een week begin ik elke dag, ja echt elke dag, met yoga van Adriene. Ik doe mee met ’30 Days of Yoga’, wat mij door een collega-danser aangeraden werd. Als yoga-hater dus best bijzonder, maar tot nu toe vind ik het fantastisch. De video’s zijn totaal niet zweverig of statisch, duren ongeveer een half uur en zorgen ervoor dat ik soepel, krachtig en bewust mijn dag begin. Het voelt echt goed. Begin hier bijvoorbeeld met dag 1..

…..en als je geen 30 dagen wilt doen dan kan ik je in de ochtend deze yoga sessie van Adriene aanraden. Doen op een lege maag! Hier krijg je veel energie van en pakt al je spieren grondig aan.

Volledige workout
Ik ben over het algemeen erg te spreken over Fitness Blender workouts. Ze zijn goed te doen, hebben voor ieder wat wils en bovendien hou ik ervan dat ze geen ijskonijnen zijn, maar als een oefening zwaar is om te doen, ze het zelf ook zichtbaar moeilijk(er) hebben. Deze workout hieronder is echt te gek. Een van mijn favorieten. Pakt nuttige spiergroepen aan en verbetert ook de balans. Daar hebben dansers ook veel aan.

De titel van de volgende video vind ik niet aantrekkelijk en ook de sfeer ervan is niet mijn stijl (even serieus, balletpak en beenwarmers?!), maar man dit is een goede workout voor dansers. Totaal niet voor beginners of mensen die niet in shape zijn. Hoog tempo en zweetgehalte, voor als je jezelf echt even aan wilt pakken. Hier word je sterk van.

Ik heb op- en aanmerkingen over de uitvoering van deze onderstaande dame, maar ik denk dat als je danser bent je wel de juiste techniek hebt en deze workout correct kunt uitvoeren. Dan vind ik ‘m namelijk goed en deze stond ook in mijn vorige Top 9. Je hebt hier wel wat ruimte in je huis voor nodig en wat meer attributen zoals gewichtjes. Flessen water zijn een alternatief mocht je dat niet hebben.

Als Pilates docent was dit natuurlijk te verwachten. Ik heb laatst deze workout ontdekt en vooral voor de buikspieren is het te gek. Het is geschikt voor mensen die al wel ervaring hebben met Pilates, dus beginners/ leken wees gewaarschuwd! Deze dame maakt geen grappen. Jammer dat aan het einde hiervan het geluid een beetje raar wordt in combinatie met het beeld. Maar als je stug (en zwetend) doorgaat en deze hele video doet, dan heb je een geweldige, volledige workout. Fantastische aanpak van nuttige spiergroepen voor dansers. Aanrader!

Specifieke spiergroepen
Sterke armen krijgen voor het behouden van de juiste armposities, bijvoorbeeld in klassiek ballet en modern, of voor het liften van een danspartner? Doe deze workout. Ik schreef hier al eerder over in dit artikel. Ballet Beautiful is niet helemaal mijn ding, maar deze video werkt.

Misschien meer voor de esthetiek dan voor de functionaliteit, maar deze workouts van Blogilates zijn ook aanraders. Als je door haar hysterische persoonlijkheid, overkill aan roze eh… dingen en plastic glimlach heen kunt kijken, dan zul je binnen no time de burn voelen en je lijf flink aanpakken. De ‘Muffintop Shredder’ zorgt voor een super sterke taille en schuine buikspieren, de ‘Bootiful’ spreekt voor zich. Stalen kadetten en hamstrings. Ouch.

Ik hoop dat je hier inspiratie van gekregen hebt! Als jij nog een andere video hebt die je kunt aanraden, laat het weten in de comments hieronder of op de Dance Talk Facebook pagina.

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

1 reactie

  1. Oh wow, dat cirkeltje. Toen ik las hoe je hem eerst tekende,
    dacht ik: jaaa dit is toch best oké? Maar inderdaad, waar sta je zelf dan in dat cirkeltje?
    Dat zet mij ook wel aan het denken, moet ik zeggen. Maar ik ben in ieder geval heel blij om te horen dat
    het goed met je gaat.
    To know more details, please Click Here

Laat een reactie achter