STOP-MOTION_online-20photo-20by-20Rahi-20Rezvani1Het Nederlands Dans Theater gaat verhuizen! Hun geliefde thuishonk, het Lucent Danstheater, gaat plaatsmaken voor een heus cultuurpaleis dat over een paar jaren af zal zijn. Het gezelschap verhuist in de tussentijd met haar voorstellingen naar het Zuiderstrandtheater in Scheveningen en dit gegeven kon uiteraard niet onopgemerkt voorbij gaan. Tijdens een chic gala onder de naam ‘Souvenir’ kwamen alle dansers, choreografen, Vrienden van het gezelschap, sponsoren, ministers en één dansblogger bijeen, om met stijl & klasse afscheid te nemen..

dance-talk-NDT-gala4Het nieuwe Spuikwartier
Zeg je het Nederlands Dans Theater dan zeg je Den Haag, moderne dans op het hoogste niveau en uiteraard het Lucent Danstheater. Ondanks het feit dat het gezelschap veel rondreist in binnen- en buitenland is dit theater duidelijk de thuisbasis van al hun werk, en dat al sinds 1987. Vanaf september 2015 wordt gestart met de bouw van het nieuwe cultuur- en onderwijscomplex voor het NDT, het Residentie Orkest, Stichting Dans- en Muziekcentrum Den Haag, en zullen de NDT stukken hierdoor tot medio 2019 in het Zuiderstrandtheater te zien zijn. Toen de uitnodiging voor het afscheidsgala in het Lucent Danstheater in mijn maibox verscheen, maakte mijn hart een (modern) sprongetje. Alleen maar genodigden, iets met het ministerie van Buitenlandse Zaken, dansstukken door NDT 1, borrelen tot je erbij neervalt en een afterparty. Yes, yes, yes en yes!

Dresscode en toespraken
Als vrouw, Weegschaal en parttime twijfelaar zorgde de dresscode ‘feestelijk/ smart casual’ ervoor dat ik een lange, lange tijd voor mijn kledingkast stond, omringd door rondvliegende vraagtekens, en toen ik ein-de-lijk een keuze had kunnen maken kwam ik erachter dat er een scheur in de jurk zat. Typisch. Iets anders dan maar. Als mijn vriend en ik op de betreffende avond in het Lucent arriveren, zonder kleerscheuren én met de blijdschap van een kind in een luchtkasteel, is vooral het ‘casual’ aspect in de kledij ver te zoeken; iedereen is zo opgedoft en fancy schmancy dat ik direct de ruimte scan of iemand anders ook Nike Air Max aan heeft. Nope. Ondanks het hoge ‘Vrienden van’-gehalte is de sfeer gezellig en los; drankjes worden gedronken, wangen worden gezoend, het Lucent staat nog éénmaal volledig in het teken van NDT en ik kijk mijn ogen uit naar alle bijzondere mensen uit het dansvak (en erbuiten) die in grote getallen aanwezig zijn.

dance-talk-ndt-gala3De noodzaak van dans
Het programma van vanavond is om je dansante vingers bij af te likken en toont, tot niemands verbazing, 2 stukken van Paul Lightfoot en Sol León, die als choreografenduo kenmerkend zijn voor het gezelschap. Terwijl alle genodigden hun zitplaats vinden, kijk ik gretig om me heen en zie ik dichtbij me Viceminister-president Maxime Verhagen zitten, krabt dansfotograaf extraordinaire Rahi Rezvani aan zijn baard en lopen choreograaf Jiří Kylián en zijn vrouw Sabine Kupferberg glimlachend langs. De avond is voor mij nu al geslaagd. Nadat Pauline van der Meer Mohr, voorzitter Raad van Toezicht NDT en Renée Jones-Bos, Secretaris-Generaal Ministerie van Buitenlandse Zaken, ons welkom hebben geheten, komt Paul Lightfoor himself onder een luid applaus op lopen. Wat volgt is een openhartige speech over NDT; over zijn visie van het wegvallen van de subsidies voor podiumkunsten waarbij hij alles behalve subtiele taal gebruikt: “we have to be agressive about showing people the value of the arts, they’re essential for society” en meer van dat soort dingen waarvan ik, en de rest van de zaal, gaat klappen en juichen. Ondanks zijn scherpe woorden bedoelt hij vooral dat danskunst niet alleen voor elite is, wat soms wordt gedacht, maar van belang is voor iedereen. Zijn betoog komt binnen. Dans is hét medium om mensen te raken, en dat weten mijn eigen stralende persoontje en het NDT maar al te goed. Noodzaak, geen luxe.
NDT-Credit-Prudence-Upton-096Shoot the Moon
We beginnen deze bijzondere avond met het prijswinnende ‘Shoot the Moon’, een stuk waar 5 dansers in ingenieus draaiende kamers bewegen. Ondanks de bekendheid van dit stuk had ik het nog nooit gezien, laat ik daar maar gelijk eerlijk voor uit komen. Een emotioneel schouwspel waarbij de relaties tussen de dansers en hun eigen innerlijke strijd centraal staan, is kort gezegd waar het over gaat. Het is ijzersterk, ontroert me al binnen een paar minuten en als ik om me heen kijk ben ik zeker niet de enige. Danstechnisch waanzinnig veeleisend, het tempo ligt hoog en wordt overtuigend gedanst waarbij vooral de fysieke, bijna buitenaardse capaciteiten van Roger van der Poel me overweldigen. Maar ook de andere dansers laten volop zien wat ze in huis hebben, krijgen in de solo’s en duetten alle tijd om mij te raken en onderstrepen zo Lightfoot’s urgente woorden. ‘Shoot the Moon’ geeft me genot waar zelfs het woord ‘genot’ van zou genieten. Oh man, de avond is maar net begonnen.

Medhi

Medhi

Bye-bye Medhi
Tijdens het bombastische applaus dat volgt, worden een aantal dansers overladen met bloemen omdat ze met dit optreden afscheid nemen van het gezelschap. Vooral het vertrek van danser/ choreograaf Medhi Walerski verbaast me, juist omdat ik zo gewend ben aan zijn aanwezigheid bij NDT. Als ik hem kort na ‘Shoot the Moon’ spreek vertelt hij dat hij vond dat hij moest stoppen als het er fysiek nog goed uit zou zien, hij wilde niet ‘aftakelen’ op het podium. “In mijn hoofd ben ik overigens wel klaar om te stoppen, maar mijn lijf wil nog wel doorgaan hoor. Maar dit is de juiste beslissing.” Het is geen definitief afscheid, als dansmaker zal hij verbonden blijven aan NDT. Gelukkig maar, want hier kon je mijn enthousiasme over hem al eens lezen.

12296252734_dbbe397b28_bStop-Motion
Na een korte, gezellige, met alcoholische versnaperingen en belangrijke mensen gevulde pauze, vind ik mijn plek weer in de zaal voor het in 2014 uitgebrachte stuk ‘Stop-Motion’. Waar ‘Shoot the Moon’ meer verhalend was, is ‘Stop-motion’ vanaf de eerste minuut abstract en veel meer futuristisch. Van de witte kostuums, de melodieuze pianomuziek en het ‘cleane’ decor, tot het gebruik van videobeelden en zelfs niet-drugsgerelateerd wit poeder, wordt zo een wereld gecreëerd die zowel smaakvol als grillig is. De vaart van de bewegingen en overgangen valt me weer op in de vele solo’s, duetten en groepsmomenten, waarbij ledematen als elastiekjes alle kanten op vliegen en ik twijfel of er op het podium niet een apparaat aan staat die de zwaartekracht tijdelijk uitschakelt. ‘Stop-Motion’ lijkt op momenten wel meer op een sci-fi film opgenomen op een andere planeet, dan op dans in een Haags theater. Een modern sprookje zonder woorden, maar wel met meel. Als verwijzing naar het afscheid van het Lucent wordt het stuk afgesloten met het openen van het achterdoek wat de binnenkant van het theater toont die normaliter alleen voor de werknemers zichtbaar is. Zo wordt het hart van de zaal blootgelegd; kwetsbaar en ontroerend. Een waardige, rake afsluiting.

dance-talk-ndt-gala2

Paul & Lisa & Hans. Ik kon het niet laten.

Als we de zaal verlaten is het tijd voor de afterparty, wat simpelweg nog meer drankjes, hapjes en gekkigheid betekent. Er is zelfs een discovloer met oplichtende vlakken, kun je nagaan. Tot mijn blijdschap zijn vele dansers van het gezelschap aanwezig en knopen ze losjes gesprekken aan met Vrienden, collega’s en (hysterische) fans. Geen ster-allures, maar dat zou ook niet bij het gezelschap passen. Alsof ik het over Frans Bauer heb, kan ik oprecht zeggen dat ze gewoon zijn gebleven, ondanks dat ze bij een van de beste dansgezelschappen ter wereld werken. Ditzelfde geldt overigens ook voor Paul Lightfoot of zakelijk directeur Janine Dijkmeijer, daar kun je zonder (erg opvallende) klotsende oksels mee praten over dans en NDT. Ondanks de aanvankelijk bitterzoete insteek van de avond verlaat ik uiteindelijk het gebouw met de indruk dat iedereen met enthousiasme uitkijkt naar de toekomst. Met een goedgevulde goodiebag onder mijn arm, kijk ik nog een keer om me heen of ik danser Roger van der Poel ergens zie. Iets met me aan zijn voeten willen werpen. Volgende keer dan maar, want ik zie NDT sowieso snel weer, maar dan in Scheveningen. Dag Lucent!

Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen over mijn belevenissen tijdens deze avond! Zie hieronder korte stukjes van de choreografieën die ik heb gezien. Heb jij deze werken al gezien? Kijk jij uit naar het nieuwe seizoen van NDT? Laat het weten in de comments hieronder of bij de Dance Talk Facebook pagina.

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

Laat een reactie achter