open-huis-nationale-ballet-dance-talk23Onlangs maakte mijn hart een klein (ballet)sprongetje toen ik zag dat het Nationale Opera & Ballet een Open Huis zou gaan organiseren. De kans om een hele dag rond te lopen in hun mooie theater in Amsterdam onder het genot van rondvliegende ledematen van balletdansers en in aanwezigheid van nogal legendarische choreografen, kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Ik nam mijn camera, een erg behulpzame vriendin en mijn meest ballerina-achtige gezichtsuitdrukking mee en zie hier wat ik die dag meemaakte..

open-huis-nationale-ballet-dance-talk2Onder een dansante steen gelegen
Het moet als eerste gezegd worden dat ik, ondanks het feit dat ik probeer alles bij te houden wat er op dansvlak gebeurt, geen idee had dat het Nationale Opera & Ballet jaarlijks zo’n open dag organiseert. Blijkbaar ben ik een van de weinigen die (op dat vlak) onder een dansante steen heeft gelegen, want bij aankomst in het theater staat er al een lange rij mensen te wachten om naar binnen te gaan. Het programma van deze dag is tot de nok gevuld met dans en opera, en ik ben dan ook erg blij dat vriendin Leonie mee is gekomen om te assisteren met (en te genieten van) het dans-gerelateerde aanbod.

open-huis-nationale-ballet-dance-talk open-huis-nationale-ballet-dance-talk3 open-huis-nationale-ballet-dance-talk29Pyjama’s op toneel
Terwijl Leonie zich voegt bij een van de groepen die een exclusieve rondleiding krijgt bij de kostuum-, grime- en kapafdeling, elleboog ik me door de mensenmassa (lees: ik loop rustig mee) om een plekje te bemachtigen in de theaterzaal voor de openbare balletles. Het komt nauwelijks voor dat je een inkijk krijgt in het keiharde trainingsregime van dansers, laat staan van balletdansers van zulk hoog niveau als je geen “Vriend” van een dansgezelschap bent. Hier kijk ik dan ook reikhalzend naar uit. Terwijl ik mezelf installeer zijn de meeste dansers zich al aan het opwarmen en moet ik grinniken om de herkenbare, doch compleet hysterische combinatie van kledingstukken die de dansers dragen. Van pyjama’s, danssloffen en bomber-jacks, tot reflecterende hardloop-jassen, wollen mutsen en badjassen. En dat gaat dan klassiek ballet dansen. Eh…ja. Een complete tegenhanger van de prachtige kostuums waar de meeste mensen balletdansers mee associëren denk ik. 
open-huis-nationale-ballet-dance-talk6open-huis-nationale-ballet-dance-talk7open-huis-nationale-ballet-dance-talk10Dans is hard werken
Als directeur Ted Brandsen verschijnt is het tijd om de les te beginnen en stelt hij ons aan het gezelschap voor. Zowel de 76 dansers van het reguliere dansgezelschap als die van de Junior Company (de ‘jongeren’-groep) zijn aanwezig, wat de beperkte ruimte op het toneel verklaart. Maar zoals het echte professionals betaamt wordt er geen spier vertrokken en vinden alle hyper-lenige lichaamsdelen de ruimte om gebruikt te worden. Brandsen introduceert ook balletmeester Rinat Gizatulin, waarna dit goedgemutste heerschap de les start onder muzikale begeleiding van een van de pianisten die het gezelschap rijk is. Met minimale uitleg werkt Gizatulin door de barre-oefeningen heen waarbij hij, tot mijn grote plezier, een bijzondere mix van Frans, Engels en Nederlands spreekt waarvan ik me afvraag of iedereen wel begrijpt wat hij überhaupt zegt. Het gezelschap is namelijk zo internationaal als een Benetton reclame, dus als er op een gegeven moment zelfs nog een woordje Russisch valt lach ik hardop. Terwijl de dansers ieder interessante, eigen interpretaties geven van de verschillende oefeningen aan de barre, is Brandsen een nuttige gids voor dans-leken. Ik hoor de ‘ooh’s’ en ‘aah’s’ door de zaal gaan als de benen steeds hoger gaan, het tempo wordt verhoogd en Brandsen uitlegt dat het leven van een danser 6 dagen per week trainen betekent en waanzinnig veeleisend is. Educatief randje? Check.

open-huis-nationale-ballet-dance-talk11 open-huis-nationale-ballet-dance-talk13 open-huis-nationale-ballet-dance-talk12Afstandelijke schoonheid
Als de dansers uiteindelijk de barre verlaten zit ik op het puntje van mijn stoel en ik ben niet de enige: vele bezoekers in de inmiddels volle zaal weten dat het zonder barre pas echt ‘los’ gaat in balletland. In opperste concentratie en wederom met behulp van grappige, multi-talige instructies, zien we het gezelschap zowel lyrisch, als vlijmscherp bewegen. Met controle waar zelfs het woord ‘controle’ van onder de indruk zou zijn. Tientallen draaien, zachte walsen, kleine en later grote sprongen worden regelmatig (en terecht) beloond met een daverend applaus en ineens zie ik af en toe dansers glimlachen. Een verademing, want ondanks dat ik geniet van het kijken naar deze club, zou je bijna vergeten dat dit een open dag is. Als in, een manier om het gezelschap te leren kennen. Ze staan te ver weg en de setting is wat koeltjes. Desalniettemin zorgt balletmeester Gizatulin met veel complimenten en humor voor een knallende finale van de les door zowel tijdens solo-momenten als in kleine groepjes de verpletterende sprongtechniek van het gezelschap te tonen. Acrobatisch en kunstzinnig tegelijk. Ik grijns van oor tot oor als ik een klein jongetje naast me hoor zeggen “Pappa, kijk kijk! Ze kunnen vliegen!”. Ja. Ze kunnen vliegen.open-huis-nationale-ballet-dance-talk18 open-huis-nationale-ballet-dance-talk17 open-huis-nationale-ballet-dance-talk20 open-huis-nationale-ballet-dance-talk19De rondleiding
Terwijl ik naar de open les kijk, krijgt Leonie een rondleiding door de kostuum-, grime- en kapafdeling. Aangezien deze zowel voor de opera- als het balletgezelschap opdrachten uitvoeren is het needless to say hard werken daar. Oliver Haller, hoofd van de afdeling kostuums leidt Leonie’s groep rond en vertelt over hun werkwijze; als kostuums uitgeprobeerd zijn door dansers of zangers, begint het werk echt. Gemiddeld moet de afdeling zo’n 300 kostuums per maand afleveren en dan hebben we nog niet eens gesproken over de grote hoeveelheid pruiken en accessoires  Holy jeweetwel. Het oudste kostuum in het atelier dateert uit 1913 en sommige kostuums worden al meer dan 40 jaar intensief gebruikt. De staff lapt een dergelijk kostuum dan keer na keer op, past het aan voor de volgende persoon die het moet dragen en reinigt het zo goed mogelijk. Nadat een kostuum gebruikt wordt, wordt het ingespoten met wodka om bacteriën te doden en verval tegen te gaan. Interessante details.

open-huis-nationale-ballet-dance-talk15 open-huis-nationale-ballet-dance-talk16 open-huis-nationale-ballet-dance-talk21open-huis-nationale-ballet-dance-talk14Mini-ballerina’s
Als kers op de dansante appelmoes wordt het publiek in de theaterzaal nog getrakteerd op drie korte optredens van zowel het reguliere gezelschap als de Junior Company, waarbij ik vooral onder de indruk ben van de jongeren. Hun stukken zijn actueel, jong, luchtig maar overtuigend, en tonen hoog niveau met een aanstekelijk charisma. Zo vormen ze een mooie tegenhanger voor het  ‘zwaardere’, meer traditionele stuk van Hans van Manen, uitgevoerd door het reguliere gezelschap. Leuk detail: tijdens deze stukken wordt er niet alleen op het podium gedanst, maar ook ervoor. Een groep kinderen kan de verleiding om mee te dansen niet weerstaan. Ze nemen zelfs al buigend het applaus in ontvangst dat voor de professionele dansers bedoeld is! Heel grappig. Helaas worden deze warme gevoelens van mij niet door iedereen gedeeld, want terwijl ik in het epicentrum van de kinderen terechtkom, verschijnt er iemand verhit aan mijn zijde of dat mijn kinderen zijn (??) en of ik ze onder controle wil houden. Eh…

open-huis-nationale-ballet-dance-talk24 open-huis-nationale-ballet-dance-talk25 open-huis-nationale-ballet-dance-talk26 open-huis-nationale-ballet-dance-talk27open-huis-nationale-ballet-dance-talk28

Als het dansprogramma in de theaterzaal is afgelopen lopen Leonie en ik rond om te kijken naar de andere dans-gerelateerde activiteiten. Deze zijn voornamelijk ingesteld op kinderen, die in grote getallen aanwezig zijn deze dag. Begrijpelijk, maar ook wel jammer. Er wordt dan ook veelvuldig geknutseld, gegiecheld, kostuums worden gepast, sommige kleintjes dansen mee met een speciale presentatie omtrent de voorstelling Narnia of vragen (lees: chanteren) hun ouders om gebruikte spitzen van de dansers voor hen te kopen. Ik zou later die dag Ernst Meisner, de artistiek coördinator en choreograaf van de Junior Company, nog ontmoeten, maar begrijpelijkerwijs moet hij alweer repeteren met zijn groep. Terwijl we het gebouw verlaten tref ik nog een van de marketing stagiaires aan verkleed als ontplofte marshmellow, of iets in die richting. Zoveel roze en tule, dat moet vastgelegd worden.

open-huis-nationale-ballet-dance-talk22

Blij kijken met een erg roze marketing stagiaire

Volgend jaar weer?
Ik heb genoten! Ik zou het fantastisch vinden als meer gezelschappen dit soort dagen zouden organiseren, waardoor dans in zijn algemeenheid toegankelijker en meer geliefd wordt voor een groter publiek. Daar ben ik bij Dance Talk natuurlijk helemaal voor. Ondanks het genieten van de prachtige dansers, sterke danstechniek, overtuigende stukken en de grootse aanpak van deze dag, miste ik het intieme aspect wel waar een open dag in mijn ogen over gaat. Het was fantastisch geweest als er een meet & greet of vragenuurtje met de dansers en/of choreografen was georganiseerd, een mogelijkheid om hen te zien werken van een kleinere afstand zoals in een dansstudio of iets anders om echt in contact te komen met de mensen van het gezelschap. Hierdoor zou de reputatie van ballet als een afstandelijke, veelal elitaire kunst kunnen veranderen voor de massa, want al deze hardwerkende dansprofessionals zijn gewoon mensen en hartstikke aardig, weet ik uit ervaring. Die menselijkheid en toegankelijkheid was leuk geweest om (meer) mee in aanraking te komen, niet alleen voor de kinderen, maar ook voor tieners en volwassenen van alle achtergronden die net zo zeer kunnen (gaan) genieten en dromen van ballet. Dus naast het openen van de deuren van de organisatie, had ik graag ook (meer) het openen van de armen gezien. Hoe dan ook, ik ben er volgend jaar absoluut weer bij en kan het eenieder aanraden. Balletkenner of niet.

Meer weten over het Nationale Opera & Ballet en hun activiteiten de komende periode? Check hier de website.

Ik hoop dat je genoten hebt van mijn verslag. Was jij er dit jaar ook bij of ben jij wel eens eerder bij het Open Huis geweest? Laat het weten in de comments hieronder of op de Dance Talk Facebook pagina.

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

Laat een reactie achter