Dancers-Among-Us-dance-talkOndanks dat we even een flinke dip in het weer hebben gehad, is de zomer in Nederland helemaal terug. Heerlijk! Ik hoop dat jij je tijd gebruikt om te genieten van de zon, wat vrije tijd hebt en spontane of geplande dansjes doet. Over die dansjes gesproken; je zult merken dat je lijf anders presteert en reageert tijdens het trainen/ dansen in warm(ere) omstandigheden. Hier praktische tips om daarmee om te gaan, vochttekort en blessures te voorkomen, en je hoofd letterlijk en figuurlijk koel te houden. 

waterflesjes 5Water, water, water en.. water
Natuurlijk heb je altijd water bij je als je traint. Daar hoeven we het niet eens over te hebben toch? In de zomer is het toch goed om het iets anders aan te pakken dan dat je in andere seizoenen zou doen. Bij een training in de lente, herfst of winter heb je tijdens een training per half uur ongeveer 300 ml vocht (lees: water, geen sportdrankjes) nodig. In warmere omstandigheden mag dit gerust meer zijn. Natuurlijk heb je er niets aan om met een klotsend gevoel een dansstudio door te knallen, maar you get the point. Mijn advies is om in de zomer per training van 1,5 uur, 2 volle flesjes van 500 ml water of 1 grotere met meer inhoud bij de hand te hebben. Zo voorkom je dat je zuinig aan gaat doen omdat je gemakkelijk kan hervullen en heb je meer kans dat als de training/ repetitie voorbij is, je voldoende vocht binnen hebt gekregen. Vochttekort is gevaarlijk voor de mensheid, maar voor hardwerkende dansers al helemaal. Het zorgt er onder andere voor dat je sneller moe wordt, minder goed kunt presteren en concentreren, minder goede balans kunt houden en spierkracht mist. Daarbij heb je grotere kans op het krijgen van kramp in je spieren en spierscheuren. Oftewel blessures. Yikes. Welk soort waterflesje je het beste kunt gebruiken en wat je met waterflesjes mijns inziens moet vermijden, lees je hier in mijn artikel de Waarheid over Waterflesjes.

Warming-up en cooling down
Onlangs sprak ik een collega die aangaf dat het zo lekker was om bij warm weer te trainen, omdat je dan al sneller je spieren opwarmt en bovendien langer en effectiever kunt stretchen. Ik heb echter altijd geleerd dat je je warming-up of cooling down nooit moet aanpassen aan je omgeving. Je lijf is absoluut niet ready to go als je je bijvoorbeeld hebt opgewarmd tegen een verwarming aan. De omgeving kan dus wel warm zijn, maar dat zegt niets over de situatie in je spieren. Spierscheuren (en erger) liggen dan gerust op de loer. Sla je opwarming dus niet over en doe het net zo grondig en technisch correct als in koelere omstandigheden. Hetzelfde geldt voor de cooling down, daarbij is wel het voordeel dat je minder snel afkoelt als het warm is en dat is veiliger tijdens het stretchen (mits je dus goed heb opgewarmd). Ook nu geldt: doe het zo correct zoals je dat normaliter zou doen. Hou elke stretch altijd meer dan 30 seconden vast, loop alle grote spiergroepen na en weet wanneer je moet stoppen. Ontspanning en rust zijn immers net zo belangrijk als inspanning en stretching.

Sofia-Boutella-Nike-campaignDresscode
Dat je kleding ook een rol speelt bij je verdraagzaamheid van warmte tijdens het trainen, moge duidelijk zijn. Ik blijf bij hogere temperaturen uit de buurt van balletpakjes, polyester broeken of tops, en shirts met lange mouwen. Maar ook zul je mij niet zo snel aantreffen in shorts, omdat je je huid sneller kunt beschadigen als je ineens over de grond moet rollen of iets dergelijks. Dan nog niet eens hebben gesproken over het gevoel van zwetende, blote benen die plakken op een dansvloer. Brrr. Mijn belangrijkste advies op het vlak van kleding is om voor items te gaan die luchtig zijn en niet snel nat aanvoelen. Puur katoen is fijn en luchtig, maar zodra je (flink) gaat zweten is er kans dat je meer bezig bent de stof van je lijf af te trekken dan semi-zorgeloos een grand jeté te maken. De meer high-tech materialen van Nike (hun Dri FIt collectie is fantastisch voor dansers), Adidas en H&M Sport zijn een uitkomst in klamme tijden. Kost wel wat meer, maar is de investering mijns inziens echt waard, niet alleen in de zomermaanden. Laat losser zittende, enigszins bedekkende kleding van high-tech materialen dus je dancer dresscode van de zomer zijn.

Energie verdelen
Danser Timor Steffens zei ooit dat hij vindt dat dansers nooit moeten markeren (= niet voluit dansen) in een repetitie of les, met het idee dat je daarmee bewegingen sneller incorrect en ‘klein’ aanleert. Daar ben ik het wel mee eens. Toch vind ik dat je het niet moet uitsluiten als het (te) warm is een studio o.i.d. Je hebt er immers niets aan als je op een gegeven moment van je dansante stokje gaat, gaat ‘smijten’ of afraffelen als je danst omdat je niet meer de rust en focus hebt om goed te dansen. Dat laatste zie ik namelijk nog te vaak en je kunt mij niet vertellen dat markeren dan erger is. Er moet balans zitten tussen spanning en lichte ontspanning als de temperaturen oplopen. Korte momenten van markeren en drinkpauzes, in combinatie met het grotendeels voluit dansen zorgen ervoor dat je de repetitie/ les beter doorkomt en ook minder kans loopt op blessures of vochttekort. Natuurlijk ligt dit ook aan de docent, choreograaf en setting waar je op dat moment danst, maar hou hoe dan ook je energieverdeling goed in de gaten.

BOXXLVoeding
Wat me opvalt is dat de meeste mensen (inclusief ikzelf) direct minder gaan eten zodra het warmer weer wordt. In mijn geval heeft het er ook mee te maken dat ik meer drink en me daardoor sowieso sneller ‘vol’ voel. Toch is het voor dansers essentieel om goed te blijven eten, zowel voor als na het dansen. Goed eten = goed presteren + minder blessures + meer mentale kracht. De borden pasta zijn misschien even minder aantrekkelijk, maar gelukkig zijn er andere manier om een lichte, maar krachtige bodem te leggen voor je repetities of lessen. Zoals ik hier al eerder schreef, moet de nadruk van al je maaltijden liggen op het eten van groenten en fruit. Vlees en granen zijn namelijk moeilijker verteerbaar voor je lijf (die heeft het sowieso al zwaar door de warmte) en bovendien krijg je met groenten en fruit ontzettend veel vezels en vitaminen binnen waar je goed op kunt teren. Die zorgen bovendien voor effectief spierherstel. Van een simpele salade tot een gegrilde groentenschotel, veggies & fruits are the way to go. Eet met warm weer liever meerdere kleine maaltijden en vul het aan met goede tussendoortjes zoals rozijnen, ongezouten en ongebrande noten, komkommer, bleekselderij, bananen of appels. Hoe dan ook: blijf eten!

Afkoelen
Mocht je in een erg warme ruimte trainen en de temperatuur blijft (gevoelsmatig) maar stijgen, dan zijn er ook andere manieren oom verkoeling te vinden. Het is fijn om een nat washandje in de buurt te hebben voor op het voorhoofd of in de nek, of met een dunne handdoek jezelf af en toe droog te deppen. Je koelt daarnaast snel af door je polsen, voeten of hoofd onder een kraan te houden, maar natuurlijk is dat laatste tijdens een repetitie of les niet echt praktisch. Ik moet ook nog gezegd hebben  dat het niet helpt als je jezelf gaat opwinden over iets in de desbetreffende warme ruimte, daar krijg je het alleen maar warmer van. In warmere omstandigheden is de mens sowieso sneller geprikkeld, dus probeer bewust te blijven uitademen en relativeren als iets niet helemaal gaat zoals je wilt tijdens een trainen. Lukken de driedubbele pirouettes, sprongen, strakke moves of tricks niet? Wees niet te hard voor jezelf. Volgende keer beter.

Tot slot

  • Wees extra goed voorbereid bij warmer weer. Voldoende water, extra kleding, tussendoortjes en een handdoek zijn een must in je tas.
  • Vervang je bezwete kleding zsm met droge na het trainen. Hiermee voorkom je dat je (te) snel afkoelt, wat niet goed is voor je lijf.
  • Blijf ver uit de buurt van (te) koud drinken, spicy of vet eten, sigaretten en alcohol. Die saboteren je natuurlijke afkoelmechanisme.
  • Omarm je zweet! Sommige dansers generen zich daarvoor, hoeft echt niet. 
  • Airco is je beste vriend, maar moet er nooit voor zorgen dat je het koud krijgt. Gebruik dus met mate.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit artikel. Wat doe jij als je danst in warmere omstandigheden? Deel je ervaringen en tips in de comments hieronder of op de Dance Talk Facebook pagina!

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

facebooktwittergoogle_pluspinterest

Laat een reactie achter