dance-talk-lisa-test-capezio-footundeezVoet-strings: het lijkt wel alsof dansers ze haten of erop zweren. Ik heb ze in al mijn jaren als dansprof eigenlijk nooit gedragen en ze ook niet gemist. Na een mislukt experiment met het model van Bloch had ik mijn interesse in het fenomeen dan ook verloren en ben ik stug/ blij doorgegaan met het dansen op blote voeten of met sokken aan. Eelt-kwekend en al. Toen de versie van Capezio op mijn deurmat viel besloot ik het toch nog een kans te geven en onderwierp ik ze aan een grondige test. Het resultaat lees je hier… ben ik ‘om’?

Capezio liefde
Bij Dance Talk test ik met regelmaat dansproducten en tot nu toe scoren de items van het merk Capezio veelal hoge punten. Capezio snapt pasvorm gewoon erg goed, maar ook het oog wordt gestreeld zoals met deze Vintage Whisper-weelde. Om je vingers bij af te knagen zo mooi. Naast de emotioneel-uitdagende balletpakjes die ze hebben is mijn ervaring met hun schoeisel wat beperkt en was ik dan ook geïntrigeerd toen Rob van de Danstheaterwinkel in Roosendaal mij de FootUndeez stuurde. Ik heb me laten vertellen dat dit model wereldwijd erg geliefd is, en ook op de Dance Talk Facebook-pagina staken er meerdere lezers een lofzang af over deze teen-tanga’s. Hmmm…. Dit is wat Capezio er zelf over zegt:

FootUndeez bieden bescherming voor je voeten met een minimale look. Capezio’s gepatenteerde zool zorgt voor maximale flexibiliteit en is perfect om het gevoel van dansen op blote voeten na te bootsen. Een “must have” voor dansers.

Eerste indruk
Het concept van de voet-string bestaat al jaren en is ontstaan door de behoefte van dansers om tijdens het bewegen maximaal contact te kunnen hebben met de vloer, maar dan zonder de vele lagen eelt op de bal van de voet als gevolg of de beperkende stroefheid van een dansvloer te ervaren. Wel de ‘grip’, niet de eelt zeg maar. Ondanks dit geniale concept zie ik in mijn omgeving weinig dansers die ze gebruiken, word ik van het uiterlijk alles behalve enthousiast (ik houd niet van ‘huidskleur’) en associeer ik vooral druk flick-flackende turnmeisjes met het fenomeen. Maar goed, ik besloot mijn snip te houden, de teen-amputerende herinnering aan het model van Bloch te negeren en ze te gaan gebruiken. Het perfecte test-moment deed zich afgelopen week voor toen ik 5 uur achter elkaar moderne danslessen moest geven, waarbij ik verschillende technieken zou gebruiken (zowel het trainen van pirouettes en sprongen, als floorwork en lange combinaties) en daarbij zelf ook veel aan het dansen zou zijn. Hoera voor het aanleren van alleen maar nieuw dansmateriaal.

capezio-dance-talk-foot-undeezBij het aantrekken van de FootUndeez, even voor het starten van mijn lessen, voelt het materiaal stevig doch elastisch, zijn de zolen inderdaad flexibel, geven ze een beetje steun, en… zitten ze als gegoten! Een opluchting. Ik spot de microscopische letters XL aan de binnenkant, maar daar probeer ik maar niet te lang bij stil staan. Van een eerder bekeken maten-schema weet ik namelijk dat XL is bedoeld voor vrouwen met schoenmaat 44 – 45,5 en voor zover ik weet heb ik al jaren schoenmaat 40,5… 

De Test
Zodra ik de FootUndeez aan heb zie ik direct dat mijn grote tenen, op een overigens niet-pijnlijke manier, best wel wat van de rest van de teenclub verwijderd worden door het materiaal ertussen. Nou ben ik al niet zo’n fan van mijn voeten, maar dit verhoogt de esthetische feestvreugde dus ook niet echt. Mijn leerlingen kijken er bedenkelijk naar. Na een korte uitleg over mijn schoeisel van de dag ga ik aan de slag en vergeet ik ze helemaal. 2 uur later realiseer ik me weer dat ik bezig moet zijn met een strenge review en de hele tijd moet ‘voelen’ en dingen moet constateren, maar er is niet gewoon niet zoveel te voelen en te constateren. Ze zitten als een tweede huid, de zooltjes voelen stevig, maar niet hard, mijn tenen en voeten kunnen onbegrensd bewegen en het voelt als een interessante gulden middenweg tussen dansen op de blote voet en in een balletschoentje. Afgezien van de ‘grote teen vs. rest van de tenen’-situatie dan. Vele tendus, coup de pieds, grand jetés en andere dansante (en bezwete) situaties volgen en ik ben eigenlijk vol lof. Jammer genoeg merk ik een uur later dat de FootUndeez losser beginnen te zitten en vooral bij mijn linkervoet (die volgens mij iets smaller is), kruipt het omhoog richting mijn tenen. Daardoor zitten de zooltjes ook niet meer goed onder de bal van mijn voet en dat voel ik duidelijk. Zit niet fijn. Het elastiek is blijkbaar toch iets teveel aan het uitlopen en bij het laatste uur stop ik met enige regelmaat even om de Undeez bij beide voeten weer goed te trekken. Daar word ik niet blij van. Bij het uittrekken de Undeez zie ik dat er bij mijn voeten, ondanks het (in het begin wat strakke) elastiek, geen vervelende afdrukken in mijn huid zijn achtergebleven en ook zien de Undeez er nog netjes uit. Best bijzonder, want in die 5 uur is zweet flink gezweet en heb ik alles behalve voorzichtig bewegen over de niet-smetteloze dansvloer.

dance-talk-capezio-footundeez-lisa-testConclusie
Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik het nut van de Capezio FootUndeez wel begrijp en door de pasvorm en het comfortabele gevoel tijdens het dragen snap waarom dansers hier fan van kunnen zijn. Het heeft er in deze test absoluut voor gezorgd dat eelt niet gekweekt werd, er geen tenen werden afgekneld zoals bij het model van Bloch en ze oprecht voelden als een tweede huid. Maar dan met een beetje extra steun onder de bal van de voet. Dat gezegd hebbende is de hele ‘look’ van deze huidkleurige FootUndeez niet mijn smaak en vind ik het er bij andere dansers stiekem (en niet zo stiekem) simpelweg niet mooi uitzien. Als een soort muilkorf voor je tenen. Dat idee. En uiterlijk telt voor mij best mee. Ook het feit dat de Undeez na een aantal uur intensief gebruik losser gingen zitten is natuurlijk niet best en ik weet nu niet of ik ze definitief heb uitgelopen (waar je dus bij aanschaf rekening mee zou moeten houden qua maat), en/ of dat de Undeez gewoon niet bedoeld zijn om uren en uren achter elkaar te dragen. De vraag of ik nu ‘om’ ben is dus niet geheel positief te beantwoorden, maar ik weet wel dat ik ze in de toekomst nog vaker ga dragen en ze dan hopelijk weer ga vergeten tijdens het dansen. De FootUndeez zijn op dat vlak wel praktisch om bij je te hebben, je weet immers als danser nooit helemaal of een dansvloer erg stroef gaat zijn of dat je eelt-plekken misschien wat extra bescherming kunnen gebruiken zonder dat je wilt inleveren op het gevoel van grip. Is het zoals Capezio zegt een “must have” voor elke danser? Neuh. Daarvoor geef ik het dansen op blote voeten toch de voorkeur. Maar handig is het best wel. Je eelt-vijl kan in ieder geval even vakantie vieren.

De Capezio FootUndeez zijn te koop bij de Danstheaterwinkel voor € 17,95 en bij andere Capezio retailers.

Dank je voor het lezen van mijn review! Ik hoop dat je er iets mee kunt. Heb jij ervaring met de FootUndeez van Capezio? Deel het in de comments hieronder of op de Dance Talk Facebook pagina!

Op de hoogte blijven van alles rondom Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

* Disclaimer: Als ik een product opgestuurd krijg of een samenwerking aanga met een bedrijf of dansinstelling, blijven mijn artikelen, recensies en productreviews altijd eerlijk. Ik publiceer bij Dance Talk enkel artikelen waar ik zelf achter sta, die ik zelf geschreven heb en die mijn mening duidelijk weergeven.

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

2 reacties

  1. Weer een hele fijne en uitgebreide review! Ik heb zelf het zelfde probleem met de undeez een tijdje geleden heb ik ze aan moeten schaffen maar ook bij mij kruipen ze steeds naar boven. Ik ben daarna foot undeez van bloch gaan pproberen waar iedere teen apart in kan. Deze zijn na mijn mening fijner als de gewone foot undeez van capezio. Maar mijn voorkeur gaat nog steeds naar blote voeten!

Laat een reactie achter