dance-logoBN’ers die videoclips na-dansen onder begeleiding én beoordeling van dans-grootheden: dat is het nieuwe dansprogramma Dance Dance Dance. Vanaf 5 september kun je op RTL 4 elke zaterdagavond om 20:00 uur gaan kijken naar deze ‘verbijsterende dansshow’, onder leiding van danser Timor Steffens. Ik kreeg een paar maanden geleden al een exclusieve sneak preview tijdens een persviewing en ik mag je nu eind-de-lijk vertellen hoe die dag was en wat mijn eerste, eerlijke indruk is van het programma… kijk je mee?

dance-talk-dance-dance-danceEen introductie
Na So You Think you Can Dance, Dancing Queen, Everybody Dance Now, Strictly Come Dancing en ga zo nog maar 10 jaar door, zou je denken dat de ‘dans op tv’- formule wel redelijk uitgemolken is. Timor Steffens dacht daar echter anders over toen hij producent John de Mol en RTL betrok bij zijn nieuwste plan: een high-tech dansshow neerzetten op zaterdagavond, waarbij 10 bekende Nederlanders de benen uit het lijf dansen bij het uitvoeren van de choreografieën van verschillende, populaire videoclips. Origineel concept denk ik. De deelnemers worden beoordeeld door een bekende jury waarvan ik al gelijk hysterische tienermeisjes hoor gillen en de rest van de mensheid gretig met de handjes op elkaar hoor gaan. Die juryleden zijn Dan Karaty (weinig verrassend), Timor Steffens en ballerina extraordinaire Igone de Jongh. Bijzondere en sterke combi dus. De deelnemers van dit ‘dansavontuur’ zijn een mix van acteurs, presentatoren en hun familieleden, collega’s of geliefden, namelijk: Fockeline Ouwerkerk, Achmed Akkabi, Euvgenia Parakhina, Jeroen Jorna, Regillio Denswil, Sylvana Simons, Pim Wessels, Pip Pellens, Humberto Tan en Julia Tan, die met elkaar de dansante strijd aan gaan voor de hoofdprijs van 100.000 euro, wat ze vervolgens aan een goed doel schenken. Een nobele zaak dus. Tel daar presentatoren Chantal Janzen en Jandino Asporaat bij op, de nieuwste technologieën en je hebt een ‘gegarandeerd succes’, aldus de hoopvolle organisatie. Tot zover de basisinfo, maar… is het ook echt wat?

Bij de persviewing
Als ik op een bloedhete vrijdagochtend in juli tussen de andere pers een plekje vind in de Dance Dance Dance studio bij RTL, word ik bijna verblind door honderden LED-lampjes op het gigantische podium en zie ik aan de andere kant van de zaal alle deelnemers, juryleden en presentatoren zitten. Zenderdirecteur Erland Galjaard heet ons op een informele, grappende manier welkom en begint vrij snel met een grote lofzang over ieders inzet, het werkproces en de professionaliteit van alle betrokkenen. ‘De deelnemers zijn sinds 1 maart aan het trainen voor de show, soms wel meer dan 20 uur per week in verschillende dansstijlen en met gerenommeerde docenten en choreografen. Dit alles naast veeleisende banen, zoals bij presentator Humberto Tan.’ Er wordt hevig geknikt. Volgens Galjaard was het de insteek om een programma te maken waarbij het dansniveau erg hoog ligt, werkelijk iedereen écht kan dansen en er dus weinig concessies gedaan worden in het dansmateriaal. ‘Alleen het hoogste niveau is goed genoeg voor ons en daarmee onderscheidt het programma zich van anderen.’ Mijn wenkbrauwen trekken langzaam maar zeker richting mijn voorhoofd van deze woorden, ik spot namelijk afgezien van Euvgenia geen enkele danser bij de deelnemers. Die wenkbrauwen gaan nog hoger als later de juryleden door Galjaard om hun kwaliteiten geroemd worden, waarbij Timor wordt genoemd als ‘Nederlands’ grote trots’ en Igone wordt weggezet met vage termen als ‘authentiek’ en ‘nieuw’. In tv-land is ze inderdaad nieuw, dus ik snap als er bij de gemiddelde Fred en Ria geen belletje gaat rinkelen van haar naam, maar als Eerste Soliste en boegbeeld van het Nationale Ballet en de Nederlandse dans an sich voor jaren en jaren, verdient ze écht meer credit. Hmm.. moving on.

Dance Dance Dance William Rutten

Dan Karaty, Timor Steffens en Igone de Jongh. Foto William Rutten.

Sneak preview
De vele LED-lampjes en Galjaard’s voor mij nog onbekende woorden over technologieën als videomapping en augmented reality, hadden een waarschuwing moeten zijn voor de totale explosie aan beeld- en geluidseffecten die mijn hersenpan in geslingerd worden, als een compilatie van de reeds opgenomen afleveringen aan ons getoond worden. Uitputtende trainingssessies in de Chassé Dance Studios in Amsterdam (waar ik ook lessen volg) worden afgewisseld met flitsende beelden vol ‘breekmomenten’ van de deelnemers; blessures, ruzies, liters zweet en tranen voeren de boventoon. Moet je wel van houden. Timor’s selectie van clips waar ze aan gaan werken is jaloersmakend te noemen en ik denk dat eenieder (met name dansers) wel zijn/ haar rechterarm zou verhuren om ooit een choreografie van bijvoorbeeld wijlen heer Jackson aangeleerd te krijgen. Nog meer drama-momenten volgen (die niets meer met dans te maken lijken te hebben), maar als ik om heen kijk lijkt niemand van de pers hier iets van te vinden. Ondanks de enigszins dubieuze, drievoudige-rol die Timor vervult als artistiek eindverantwoordelijke, coach én jurylid zie ik tot mijn vreugde bij deze trainingsbeelden dat hij absoluut goede dansmensen heeft betrokken bij het programma en dus geen halve maatregelen heeft genomen bij de voorbereiding. Ik herken vele dansdocenten (o.a. Louis Alves, Percy Kruythoff, Vincent Vianen) en choreografen, zie dat de deelnemers verschillende nuttige technieklessen krijgen en ook de gekozen achtergronddansers zijn overtuigend en goed gekozen.

De optredens
Als we gaan kijken naar de daadwerkelijke optredens, wordt de grootsheid van Timor’s plan pas echt duidelijk. De augmented reality is indrukwekkend en eigenlijk over the top, maar werkt goed om de clips tot leven te laten komen en onderstreept zo de professionele aanpak en ambities van het programma. Het optreden in de met LED-lampjes overspoelde studio valt de deelnemers echter zichtbaar zwaar, maar dat is ook niet gek gezien het (toffe) dansmateriaal en het feit dat, ondanks het concept dat alleen ‘verbluffend hoog niveau goed genoeg is’, dit gewoon geen dansers zijn. Ik ben het daarom niet eens met Galjaards eerdere bewering dat werkelijk elke deelnemer écht kan dansen, (het verschil in talent en niveau is evident) en dat dat ook een voorwaarde was om deel te kunnen nemen aan Dance Dance Dance is dus niet geheel geloofwaardig. Maar wat kun je ook verwachten als je als BN’er nog nooit gedanst hebt en ineens in een paar weken klaargestoomd moet worden voor dit bombastische geheel? Dat alles gezegd hebbende worden de ambitieuze deelnemers maximaal ondersteund door alle technologie, goede kostuums en achtergronddansers die een extra shout-out verdienen. En daardoor is het resultaat niet slecht. Als de juryleden hun jurerende magie op de deelnemers los mogen laten en ik eindelijk kan gaan genieten van Igone’s bijzondere aanwezigheid én kundige input,  Dan’s ervaring en Timor’s kennis van het werkproces, reken ik dus op  kritiek en scherpe opmerkingen omtrent de details en uitvoering van hen. Toch blijkt niets minder waar; het drietal is over het algemeen luchtig, positief, kijkt vooral naar passie en inzet en minder naar techniek. Jammer, maar misschien ook wel begrijpelijk gezien de achtergrond van de deelnemers.

Dance_Dance_Dance_persfoto_2_maart_pressroom-575-385-575-390-0-3-575-385_575_385_c1Mijn gedachten
Als de laatste beelden van deze exclusieve sneak preview voorbij komen, ik nog een paar keer hard lach om presentatie-duo Janzen & Asporaat, bedenk ik me dat ik waarschijnlijk niet bij de doelgroep hoor van dit programma en dat dat de reden is waarom de schoen op momenten wringt bij mij. Dit is niet een programma voor dansers, over de danswereld en dans op het hoogste niveau, het gaat om oldschool zaterdagavond entertainment op RTL, waar dans het middel is om voor vermaak en spannende momenten te zorgen voor het hele gezin. Desalniettemin zijn goede dansmensen betrokken bij het geheel (is nogmaals een klein applausje waard), is het concept interessant, zijn de technologische snufjes vernieuwend en valt er voor de dansleek nog genoeg te leren over hoe zwaar dans kan zijn, maar ook hoeveel voldoening eruit voort kan komen. Want dat laatste spat er bij de deelnemers wel van af. Mijn eerste indruk is dus gemengd, maar toch ga ik de eerste aflevering kijken. Alleen al door mijn hoop dat Igone (mijn Nederlands’ trots) beter tot haar recht gaat komen en eindelijk de grotere bekendheid krijgt die ze verdient. En dan niet als glimlachende schoonheid, maar als kritische danskenner van de bovenste plank. En Timor? Zijn ster zal vanaf 5 september nóg hoger rijzen, want Dance Dance Dance is in wezen de grote Timor Steffens-show.

Ik hoop dat je hebt genoten van mijn verslag van de persviewing van Dance Dance Dance. Na de persviewing was er nog de mogelijkheid om de deelnemers, juryleden en presentatoren te interviewen. Ik heb uitgebreid gesproken met Dan Karaty, Igone de Jongh en Timor Steffens over hun aandeel in het programma, hun danscarrières, ze gaven advies voor dansers en waren daarin opvallend openhartig. Je leest het allemaal binnenkort op de blog! Ga jij Dance Dance Dance kijken?

Op de hoogte blijven van alles rondom Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

facebooktwittergoogle_pluspinterest

14 reacties

  1. Leuk verslag! :) Ik ben benieuwd naar het programma dus ik zal zeker gaan kijken!

  2. Ik ben benieuwd of dit programma wel interessant genoeg is om te blijven kijken. Ik ben nooit zo’n fan geweest van dans-programma’s (met uitzondering van Bloed Zweet en Blaren van het Nationaal ballet). Maar ik ga zeker de eerste aflevering kijken. :)

    Leuk verslag!

  3. Hoop als amateur toch iets te kunnen opsteken en misschien mee te kunnen dansen met een van de choreografieën. ;)

  4. yvonne Charlton

    Inderdaad ineressant verslag ook de preview gezien en benieuwd naar de 1e uitzending. Zelf meer fan van het nationale ballet dan hedendaags. Inderdaad een jurilid als Igone is een aanwinst.

  5. Leuke veslag.

    Gisteren gezien, en daar blijft het bij. Niets bijzonders.

  6. Ik kijk naar de show maar
    Jandino vind ik verschrikkelijk druk. Als hij aan het praten is zapp ik altijd even maar een andere zender. Dood vermoeiend vind ik hem

  7. Hèhè eindelijk een geweldig super leuk programma (beste dansprogramma ooit) en ontzettend blij dat ‘t op zaterdagavond te zien. Uiteindelijk …gelukkig een gezellig iets om naar uit te kijken ieder week weer !!!!! Mag ik nog een reactie plaatsen ?
    – Vind het ècht niet kunnen dat bij een gelijke stand zoals gisterenavond ( 3 okt) gestemd wordt open dan de beredenering ?????????????. Nl kijk naar de fouten die Achmed heeft gemaakt een kwestie van terugblikken ……. Heel erg jammer hoor .

  8. Umberto en Julia jullie waren /zijn SUPER en horen gewoon in de finale . !!

  9. Als voormalig danser weet ik hoeveel er van een danser verlangd wordt. Voor mij is dan ook de dancecrew achter de kandidaten de grote smaakmaker van het programma. Wordt het niet eens tijd dat aan die mensen een programma wordt besteed.
    Daar zou je zeer vele mensen meer dan een groot plezier mee doen.
    Maar dat is natuurlijk niet commercieel genoeg.
    Wie weet vergis je je daar nog eens in Galjaard.

  10. Ik heb genoten super gezellig ik keek er ècht naar uit , fantastische finale Pim & Pip jeetje GEWELDIG .
    Ik heb vandaag weer gekeken (herhaling op rtl 8) . Choreografie > alom SUPER aankleding iedere thema weer zoooo mooi . Team dance dance dance , thank you ! Wat mij betreft volgend seizoen weer en graag op zaterdagavond gewoon weer 2.5 uur > dus aub niet inkorten !

  11. Hoi Lisa, bedankt voor dit goed geschreven stuk! Was fijn om te lezen :).

Laat een reactie achter