Gaga-Dancers-with-Ohad-Photo-by-Gadi-DagonDansdocenten: binnen het vak spelen zij veelal een cruciale rol, voor zowel amateurs als professionele dansers. Door hun lessen, adviezen en persoonlijkheden raken mensen verslingerd aan dans, stimuleren ze mensen meer uit zichzelf te halen of hebben ze juist een negatieve impact. Het kan allemaal. Naast het feit dat dansdocenten soms missers kunnen maken, zijn er ontelbaar veel geweldige dansdocenten op onze planeet die laten zien hoe het hoort. Maar wat maakt een bepaalde dansdocent nou zo geweldig en een ander niet? Ik dacht aan mijn grote voorbeelden, overlegde met collega’s en maakte een overzicht. Herken jij deze 7 kenmerken van een goede dansdocent…?

Een goede dansdocent… 

…heeft oog voor de leerling
Misschien is dit het intrappen van een gigantische open deur, want als docent ben je als het goed is sowieso gericht op je leerlingen, maar ik bedoel het specifieker; in mijn ogen is een goede dansdocent iemand die echt de tijd neemt om te kijken naar een leerling, zijn/ haar talenten ziet en stimuleert deze te ontwikkelen. Misschien is een leerling niet zo technisch onderlegd, maar heeft hij/ zij een inlevingsvermogen waar je u tegen zegt, theatrale skills die trappelen om verder ontwikkeld te worden of een talent in een andere (dans)richting. De goede dansdocent schrijft een leerling dus niet af als deze niet voldoet aan een bepaald plaatje of sterk presteert in de eigen dansles. Een goede dansdocent gunt de leerling geluk en blijft niet krampachtig vasthouden aan de eigen denkbeelden en het vaste programma, wat uiteindelijk tot onvrede zal leiden en de leerling echt niet zal stimuleren om te blijven. Niet elke dansdocent heeft overigens altijd de mogelijkheid om per leerling te kijken waar verlangens en talenten zitten, bijvoorbeeld door constant wisselende groepen, tijdgebrek o.i.d., maar de impact van de docent die al zijn/ haar leerlingen echt ‘ziet’ is groots en daardoor de moeite waard om na te streven in de lessen.

11071463_1622374977994622_1739402118246266570_n…blijft zichzelf ontwikkelen en uitdagen
Dit is een erg belangrijke voor de leerlingen, maar ook voor de dansdocent zelf. Vooral op de dansacademie merkte ik dat ik bij sommige docenten die al jaren lesgaven, na een tijdje precies kon invullen wat ze gingen doen en ik kon me niet voorstellen dat ze er zelf heel blij van werden.  Ze speelden constant hetzelfde programma af, waarin er wel sterke leerpunten zaten en uitdagingen voor eenieder, maar de voorspelbaarheid sloopte zichtbaar hun eigen enthousiasme. Nu ik zelf al een aantal jaren lesgeef weet ik dat geïnspireerd blijven een van de lastigste aspecten van het vak is, naast de vervelende zakelijke kant, maar eentje is die meer aandacht verdient dan wat dan ook. Misschien wel meer dan de aandacht dan dat je geeft aan je leerlingen. Als de docent geïnspireerd is, dan is de leerling dat ook. Een goede dansdocent houdt mijn inziens zichzelf dus ‘fris’, en houdt ondanks een duidelijke visie of stijl, de ogen open voor wat er nog meer mogelijk is in de wereld van dans. Volgt danslessen, wisselt kennis uit met collega’s, bezoekt dansvoorstellingen en meer. Uiteindelijk is een goede dansdocent iemand waarvan je als leerling staat te popelen om erachter te komen wat diegene ‘nu weer heeft bedacht’. En zo moet er mijns inziens eerder een gevoel van ‘spannend’ zijn, in plaats van ‘daar gaan we weer’. Dansdocenten, blijf in godsnaam dus zelf ook dansen en je wereld verbreden. Lees hier uitgebreider waarom dat zo belangrijk is.

…is zich bewust van diens invloed
Dit punt is in lijn met het artikel 7 dont’s van dansdocenten: de goede dansdocent is zich bewust van diens invloed en gaat hier secuur en bewust mee om. Ik zie nog te vaak dat dansdocenten zich uit de hoogte gedragen tegenover leerlingen, onnodig hard zijn, te soft zijn of zich te intiem gedragen met de leerlingen. Die laatste categorie is voor mij echt een no-no: je leerlingen zijn niet je vrienden, het zijn je klanten. Natuurlijk snap ik dat elke docent een andere ‘stijl’ heeft en een andere persoonlijkheid, maar de goede dansdocent weet dat elke uitspraak, positief of negatief, een sterke impact kan hebben op de leerling en ook voor diens dansplezier van invloed kan zijn. Mijn favoriete docenten zijn degenen die toegankelijk zijn, bijvoorbeeld voor vragen en feedback, een duidelijke balans hebben tussen correcties en complimenten geven, en niet schuwen om af en toe gewoon te zeggen waar het op staat. Een van de docenten waar ik in mijn jongere jaren het meeste van geleerd heb, Percy Kruythoff, was degene die zowel streng als zachtaardig was, me zonder blikken of blozen liet uithuilen als ik gefrustreerd raakte, maar me ook stimuleerde om meer uit mijn danstalent te halen en door te zetten. Dat soms met harde woorden. Tough love zeg maar. Op het moment dat je te tough bent en je leerlingen afbrandt zonder te onderbouwen of geen balans vindt in je negatieve feedback, kun je meer schade aanrichten bij een leerling dan dat je kunt inschatten. Ook op de langere termijn. Bewustzijn van de status is dus key. 

Bladen-dance-Teacher-dance-talk…voedt leerlingen op in de kunst
De goede dansdocent leert niet alleen dansmateriaal en techniek aan, maar ook kennis over het specifieke dansvak, zoals de geschiedenis en de achterliggende gedachte. De dansdocenten die mij door de jaren heen het meeste wisten te raken waren allen docenten die naast het interessante materiaal me meenamen in hun danswereld door bijvoorbeeld samen dansvoorstellingen te bezoeken, theorielessen te organiseren, voor, tijdens of na de les meer uitleg te geven en daarmee voornamelijk te laten zien dat dans en het docentschap oprecht een kunst is, en zo meer is dan het doen van wat pasjes op muziek. De reden dat dit punt voor mij zo belangrijk is, en daarmee een goede docent onderscheidt van een (iets) minder goede, is omdat het dansdocentschap een vrij beroep is en ik daardoor altijd baal van de mensen die geen verstand hebben van wat ze aanleren, waar het vandaan komt en het daarmee niet alleen verpesten voor de dansdocenten die wél meer kunnen en willen, maar ook een beperkt beeld geven van wat dans is. Daarom hebben de docenten die wel weten wat ze aanleren, waarom en hoe dat is ontstaan, altijd een streepje voor in mijn ogen. Die lijken echter steeds vaker in de minderheid te zijn… hulde dus aan de dansdocenten met gedegen kennis die het delen.

hjs-dance-talk-reportage14…heeft echte passie voor vak
Deze sluit uiteraard aan bij het vorige punt. Hoewel je zou denken dat je alleen het dansvak in gaat als je écht passie hebt, want het salaris is over het algemeen slecht en je kunt het werk niet je hele leven doen, vallen de dansdocenten tegenwoordig op die vanuit een intrinsieke motivatie het beroep uitvoeren. Niet die categorie die lesgeven omdat ze eigenlijk uitvoerend danser wilde zijn maar niet aan de bak kwamen en dus maar als ‘plan B’ het besloten erbij te doen. De dansdocenten die het echt ervaren als een roeping. Hoewel je natuurlijk niet fulltime als dansdocent hoeft te werken om er passie voor te hebben, valt een dansdocent op die écht houdt van het beroep en het werk zo serieus neemt. Het dansdocentschap is namelijk geen alternatief, het is volwaardig. Zulke intrinsiek gemotiveerde dansdocenten zijn degenen die de liefde voor dans vaak ook het beste weten over te dragen en dat heeft absoluut invloed op de kwaliteit van de les en de beleving voor de leerlingen.

…laat muziek net zo belangrijk zijn als dans
Dit punt heeft natuurlijk te maken met smaak, maar ik vind dat dans en muziek gelijkwaardig zijn en een goede docent de muziek net zo secuur kiest als het dansmateriaal. Shocking of niet? Al kan een dansdocent nog zulk prachtig dansmateriaal maken, kennis hebben over de achtergrond van de dansstijl en een mooie balans hebben tussen het geven van complimenten en correcties: als de muziekkeuze in de les niet inspirerend is of niet past bij het materiaal, dan haak ik af. Minder spannend materiaal, maar een originele, uitdagende muziekkeuze? Dat heb ik dan liever. Als de muziek namelijk goed is, ga je als leerling vanzelf al bewegen, worden je creatieve zintuigen geprikkeld, en dans je dus naar mijn mening veel beter. Geniet je ook meer. Er zijn een aantal dansdocenten waar ik met regelmaat lessen van volg en een van de redenen is hun excellente muzieksmaak en het feit dat het duidelijk is dat de dans is gemaakt op de muziek. Je hoort gewoon dat het klopt. Niet dat ze dans in stilte maken en dan random even een muziekje erbij opzetten, daar heb ik echt een hekel aan en staat totaal onprofessioneel. Een goede dansdocent is in mijn ogen dan ook een echte muziekdetective en steekt daar veel tijd in. Heeft een sterke, eigen muzieksignatuur. Zodat leerlingen ook als ze even niet hoeven te dansen aan de zijkant van de studio staan te bewegen en na de les de playlist van de docent gretig overnemen.

will not work for free….zorgt goed voor zichzelf
Tot slot zou ik mezelf niet zijn als ik niet zou benoemen dat een goede dansdocent ook iemand is die goed voor zichzelf zorgt op verschillende vlakken, waaronder emotioneel en zakelijk vlak. Natuurlijk is het welzijn van de leerlingen belangrijk, maar een goede dansdocent neemt het eigen welzijn altijd serieuzer. Een goede dansdocent werkt niet onbetaald, onderhandelt over tarieven en voorwaarden, houdt het eigen dansplezier en de gezondheid in de gaten, en neemt zo het vak en zichzelf serieus. Als deze zaken uit balans zijn raakt de dansdocent uiteindelijk ALTIJD gedemotiveerd en daar zullen de leerlingen ook last van hebben. Ik had ooit een hele fijne dansdocent op de academie, die na een tijdje niet meer kwam opdagen. Jaren later sprak ik deze persoon weer en wat bleek? Diens facturen werden destijds niet uitbetaald en er was continu gedoe rond zakelijke overeenkomsten. Een goede dansdocent zorgt voor zichzelf en trekt dan een grens. Altijd. En daarbij is ‘nee’ soms ‘nee’, hoe gepassioneerd je ook bent.

Ik hoop dat je jezelf of anderen kunt herkennen in deze lijst, of misschien heb je wel aanvullingen. Deel het hieronder in de comments of op de Dance Talk Facebook pagina.

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

1 reactie

  1. Mooi verwoord en ik herken er veel in van mijzelf.
    Betrokkenheid en een stukje nazorg maakt het ook tot een succes.
    Groetjes, Judy

Laat een reactie achter