LallaRookh_Shailesh Bahoran & Korzo producties_fotoRobertBenschop152Soms heb je met iemand gelijk een klik, maar ook met kunst kun je dat gevoel hebben. Ik heb dat in ieder geval met Korzo’s DansClick: een jaarlijks terugkerende avond waarin dansstukken van jonge, aanstormende choreografen te zien zijn, en op originele, intieme wijze kennisgemaakt kan worden met het talent van morgen. Uiteraard was ik dan ook snoeihard van de partij bij de nieuwste editie, DansClick 17, waarin werken van Fernando Hernando Magadan en Shailesh Bahoran getoond worden. Lees hier mijn recensie..

DansClicken van dichtbij
De doorgewinterde Dance Talk-lezer weet dat ik tijdens mijn eerste bezoek aan een Dansclick-voorstelling, vele jaren geleden, een epische avond had. Niet alleen zag ik een choreografie die me liet huilen als een klein kind (wat sindsdien nooit meer gebeurd is), maar kreeg ik ook de kans om na de voorstelling in gesprek te gaan met de mastermind hierachter; Joeri Dubbe. Sindsdien ben ik hooked aan DansClick, want door de opzet worden deuren voor publiek geopend die veelal gesloten blijven. Tijdens Dansclick-voorstellingen krijg je voor elk stuk een filmpje te zien waarin de choreograaf zichzelf voorstelt en vertelt over de gemaakte choreografie, en na voorstellingsavond wordt het publiek uitgenodigd om op het podium wat te drinken en te praten met de choreografen en dansers. Een unicum in dansland en daarom in mijn ogen een must om te bezoeken als dansliefhebber.

(d)elusive minds – Fernando Hernando Magadan
DansClick 17 begint met een choreografie van NDT-danser Fernando Hernando Magadan. Een van de leukste namen in dansland, hoewel ik ook altijd moet giechelen bij het horen van de naam van zijn collega NDT’er Spencer Dickhouse. Oke, moving on.  Ik ken F.H. Magadan als een bescheiden, maar uiterst expressieve en creatieve danser, maar als maker is hij voor mij een onbekende. Voor (d)elusive minds is hij in de wereld van de psychische stoornissen gedoken, zo vertelt hij bij de introductie. De toon is gezet voor DansClick 17…

(d)elusive minds_FernandoHernandoMagadan & Korzo_fotoRobertBenschop1089

Een danser zit in een leren stoel, lezend in zijn krant, omringd door proppen papier en rommel: (d)elusive minds begint als een scene uit een thriller. Akelig. Alsof hij een elektrische schok krijgt komt hij tot leven en krijgt het publiek een reeks onthutsende fragmenten te zien en horen. Als een dansante versie van Dubsmash vertelt een kurkdroge, Britse stem ons over de verschillende karakters die de twee dansers achter elkaar tonen, al playbackend en acterend. Van een schrijver die ervan overtuigd is dat de personen in zijn verhalen echt zijn, tot geliefden die beiden geheugenverlies hebben, en een tweetal dat lijdt aan dwangneuroses: de verschillende stoornissen worden door Magadan op humoristische én razendsnelle wijze gepresenteerd. “Niets is wat het lijkt”, drukt de stem ons op het hart. In deze scenes valt het lichtgebruik op, die de taferelen sterk afbakenen en mij als kijker scherp houden. Ik verbaas me erover dat ik zo vaak zo hard zit te lachen om de heftige thematiek, dat had ik niet aan zien komen. Als een tegenhanger van de verschillende ‘aanvallen’ van de performers, voeren dansmomenten steeds meer de boventoon. Ook hier lijken ze echter niet vrij van hun worstelingen en tonen ze op verbluffende wijze hoe waanzin in beweging omgezet kan worden. Ondanks het feit dat het duo steeds meer hun grip op realiteit kwijt lijkt te raken, want in acteerstukken die volgen wordt het geheel steeds meer absurdistisch, zijn ze de grip op hun overweldigende danstechniek en danskwaliteiten absoluut niet verloren. Holy jeweetwel, wát kunnen deze twee dansen. Het dansmateriaal zou niet misstaan in een gemiddelde NDT-voorstelling, maar door de combinatie met de humorvolle, onthutsende scenes en de originele opzet, onderscheidt Magadan zich succesvol van zijn vaste opdrachtgever. (d)elusive minds heeft een smaakvolle balans en is zowel kwetsbaar als krachtig. Om (een beetje) gek van te worden, maar uiteraard wel hardop lachend. (d)elusive minds_FernandoHernandoMagadan & Korzo_fotoRobertBenschop710

Lalla Rookh – Shailesh Bahoran
Danser en choreograaf Shailesh Bahoran is momenteel helemaal hot & happening, ik kom zijn naam (en hemzelf) de laatste tijd dan ook regelmatig tegen. Naast het feit dat het een uiterst sympathieke meneer is, valt hij ook op door zijn onconventionele achtergrond: hij groeide als danser op in de urban/ battle scene en besloot de overstap te maken naar het theater met een duidelijke interesse voor de cultuur en religie van India, waar zijn roots liggen. Een maker met visie dus. Ook de choreografie Lalla Rookh heeft een sterke verwijzing naar deze roots, waarin een ontroerend verhaal uit de Hindoestaanse geschiedenis de inspiratiebron was.

LallaRookh_Shailesh Bahoran & Korzo producties_fotoRobertBenschop376Terwijl sferische muziek mijn oren vult, zitten 6 dansers in een kring en tonen een reeks arm- en handbewegingen die niet zouden misstaan in een tempel bij een religieus ritueel. De rust en controle die de dansers uitstralen is hypnotiserend en komen als zachte golven over me heen. Ondanks deze sereniteit voert Bahoran het tempo langzaam maar zeker op, beginnen de dansers zich door de zaal te verplaatsen en wordt hun fysieke veelzijdigheid zichtbaar. In een wirwar van waves en hits tonen de dansers zowel in groepsstukken als solo’s hun grondige kennis van verschillende urban stijlen, als ook van religieuze symboliek. Bahoran heeft zo te zien geen halve maatregelen genomen; ze hebben zijn filosofie en kennis zichtbaar eigen gemaakt, waardoor een originele bewegingstaal ontstaat. Zo worden (tot mijn verbazing) dansmomenten met locking zelfs nog poëtisch, en oogt het geheel toegankelijk en diepzinnig, ondersteund door de Oosterse, moderne muziek. Ondanks deze zeer positieve gevoelens, lijkt Bahoran gaandeweg een andere weg in te slaan: dans maakt vaker plaats voor minder interessant acteerwerk en de overgangen in scenes en muziekfragmenten ogen/voelen gefragmenteerd. Het play-stop-play-effect doet afbreuk aan de professionaliteit van het werk en ik raak de krachtige verhaallijn uit de Hindoestaanse geschiedenis hierdoor op momenten uit het oog. Ook het cinematografisch ogende einde kan het gevoel niet helemaal compenseren dat Bahoran met Lalla Rookh simpelweg teveel wil zeggen, wat later in de choreografie ten koste gaat van de ware kracht van het werk: de dans. Want de dansmomenten in Lalla Rookh zijn prachtig en tonen Bahoran’s vernieuwende talent om danswerelden en culturen moeiteloos samen te brengen. Een talent waar vele makers jaloers op zouden zijn. Jammer dat dit talent niet constant heeft kunnen schitteren in deze choreografie.

LallaRookh_Shailesh Bahoran & Korzo producties_fotoRobertBenschop067

3.5 Stars (3.5 / 5)

DansClick 17 toert t/m 28 november 2015 door theaters in Nederland. Voor meer informatie en kaarten, ga hier naar de website van Korzo.

Ik hoop dat je hebt genoten van deze recensie. Heb jij DansClick 17 gezien of zou je dat willen zien? Laat het weten in de comments hieronder of op de Dance Talk Facebook pagina. 

Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Dance Talk? Hier kun je me vinden:

X Twitter: @Dancetalk_Blog
X Facebook: Dancetalk
X Instagram: Dancetalk_nl

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

Laat een reactie achter